Gå till innehåll

Hjälp för lite alger


soylentgreen

Rekommenderade inlägg

Har på sistone börjat oroa mig för att det skall bli för lite alger för min städpatrull då de är mina ögonstenar som jag spenderar mer tid studera än fiskarna. Funderar på att åter stänga av min skummare och eventuellt tillsätta nitrat. Har även rensat bort en klase c racemosa för minskad konkurens. har till och med akvariet vid ett fönster pga min byggnation av ett 720 som snart är i gång men som nog tar en stund innan det är stabilt nog att flytta över städpatrullen. kanske en och en...

funderar även på att flytta ned en till karantänsakvariet för att minska betartrycket (där några koraller som är redo att flytta upp bor) men har dragit mig för det då skillnader i salthalt är jobbigt för snäckor även vid lång inkoppning och de ju snart skall in i det nya.

Förmodligen tycker de flesta här att jag fortfarande har för mycket alger men det har blivit så pass ont om den håralg liknande(har ej mikroskop)algen att snäckorna har börjat klättra mellan korallerna för att äta de tidigare ignorerade algerna mellan klnapparna samt mellan mina Clavularia (waving hand) vilket var helt ok men nu har min sjöborre börjat köra över min Clavularia koloni så att dessa fastnar på honom två ggr den här veckan de blir inte så glada dagen efter men sen fortsätter de att trivas på honom... men de bör ju omplanteras ngn stans där man vill ha dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det nog så att din sjöborre vill ha kollonierna som kamoflauge och då spelar det ingen roll vad du vill ..... :) Jag tror inte du behöver vara orolig för bristande mat och det enklaste att göra för att lugna nerverna är att ge din städpatrull några maltabletter avsedda för L-malar. Jag använder Tropical Green Algae Wafers

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...