Gå till innehåll

Mer ljus!


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Har förnärvarande en Sfiligoi 400w till burken men funderar på att skaffa lite mer kräm. De alternativ jag överväger nu är antingen Fauna Marins 16x39W T-5 eller Giesemanns 2x400W MH (http://www.giesemann.de/187,1,,.html). Om jag skulle satsa på det senare alternativet (de kostar ungefär lika mycket), skulle man då använda MH lampor med olika Kelvin tal? har inte sett något exempel på det och vet inte om det skulle se konstigt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16x39W, haha

Inköp är väl detsamma, men sen blir det dyrare att köpa rör till T5.

Stämmer. Men som någon skrev på Reefecentral: "Jag önskar att jag hade skaffat mig en billigare hobby, tex blivit alkoholist". Men hur skull 2x400W MH med två olikafärgade lampor se ut? Skulle det bli konstigt eller är det så man skall gör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur skull 2x400W MH med två olikafärgade lampor se ut? Skulle det bli konstigt eller är det så man skall gör?

Nu har jag bara en MH men om jag haft två då skulle jag absolut inte haft 2 likadana lampor i båda. Jag skulle haft en 20K och antagligen en på 13K, möjligen 10K. Om jag skulle blandat fabrikat vet jag inte, jag kan inte skillnaden mellan t ex två 13K från 2 olika tillverkare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag bara en MH men om jag haft två då skulle jag absolut inte haft 2 likadana lampor i båda. Jag skulle haft en 20K och antagligen en på 13K, möjligen 10K. Om jag skulle blandat fabrikat vet jag inte, jag kan inte skillnaden mellan t ex två 13K från 2 olika tillverkare.

Intressant. Jag har funderat på 20 000 och kanske gå så låmgt ned som 6500.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur långt ner, eller upp, man skall gå beror kanske på vad man är ute efter? 20K är riktigt snyggt tycker jag, men det är väl inget som driver tillväten på koraller speciellt mycket. 6500K blir ju väldigt gult, men kanske bästa tillväxt.

Kanske beror på i vilket stadie karet befinner sig i? Är karet hyggligt nystartat, 1 - 2 år, så är väl tillväxt att föredra, är karet äldre och man redan haft bra tillväxt så kan man köra med högre Kelvintal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur långt ner, eller upp, man skall gå beror kanske på vad man är ute efter? 20K är riktigt snyggt tycker jag, men det är väl inget som driver tillväten på koraller speciellt mycket. 6500K blir ju väldigt gult, men kanske bästa tillväxt.

Kanske beror på i vilket stadie karet befinner sig i? Är karet hyggligt nystartat, 1 - 2 år, så är väl tillväxt att föredra, är karet äldre och man redan haft bra tillväxt så kan man köra med högre Kelvintal.

Mitt är ganska nystartat (maj i år). Så tillväxt vill jag ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur långt ner, eller upp, man skall gå beror kanske på vad man är ute efter? 20K är riktigt snyggt tycker jag, men det är väl inget som driver tillväten på koraller speciellt mycket. 6500K blir ju väldigt gult, men kanske bästa tillväxt.

Kanske beror på i vilket stadie karet befinner sig i? Är karet hyggligt nystartat, 1 - 2 år, så är väl tillväxt att föredra, är karet äldre och man redan haft bra tillväxt så kan man köra med högre Kelvintal.

Mitt är ganska nystartat (maj i år). Så tillväxt vill jag ha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...