Gå till innehåll

Vattenbyte i nystartat kar...


dominique

Rekommenderade inlägg

Hej, hoppas kunna få lite råd.

Fråga 1:

Vad har ni för rekommendationer gällande vattenbyte i ett nystartat kar? Jag har gjort ett 10% igt byte under vecka fem för att sänka nitraten och hamnade därefter på 10 mg/l. Nu efter att jag har haft i 10 turbosnäckor och fem chromis i ca en vecka så har nitratet stigit till lite över 15. När bör jag göra vattenbyte nr 2 och hur mycket?

Fråga 2:

Jag har haft en burk Rowaphos som är några år gammalt men innehållet verkar helt ok. Jag stoppade in rätt mängd i en damstrumpa och började igår skölja den i osmosvatten, detta vatten blir helt brunt/lila trots att strumpan är väldigt finmaskig. Jag har inget minne av hur detta skall se ut. Är det normalt och vågar jag sätta strumpan i sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sköljde nyligen av helt ny Rowaphos, och det blir även brunt för mej så det är nog bara damm. Jag har mitt i karet uten problem.

Tack för ditt svar! Har kommit fram till samma svar med hjälp av några trådar här.

Ingen som har något klokt att säga om vattenbyte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag matar ytterst lite och försiktigt eftersom jag endast har några chromis. Karet är som sagt nystartat och jag har ganska så mycket död levande sten som eventuellt är det som gör den höga nitraten. Allt ser dock oerhört friskt ut, mina turbos och fiskarna lever loppan, jag har en stjärnpolyp som är fullt utslagen och inga alger. Sniglarna är oerhört effektiva, de bruna alger som jag fick rensa bort från rutan dagligen innan jag satte i dem tar nu utan bekymmer hand om algerna helt.

Skall jag oroa mig om allt mår bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag glömde nämna att jag redan har ett ca 3-4 cm tjockt lager av levande sand och att jag har lite bekymmer med att veta om jag läser av Saliferts test korrekt.

Ni som använder detta test, håller ni teströret någon millimeter över de vita papperet med färgindikationerna eller ställer ni ned det? Om man ställer ned den så blir den mycket mörkare än om man bara ser på vätskan utan den skugga som bildas underifrån. Vilket är korrekt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller röret någon cm över ett vitt papper. Ljuset jag har där jag mäter är Osram 880 och färgerna blir ganska lika som i dagsljus med sol fast utan direkt solljus på röret. Jag har jämfört med akvarievatten utan nitrat och en mg/liter tillsatt och det stämmer +100/-50% eller bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller röret någon cm över ett vitt papper. Ljuset jag har där jag mäter är Osram 880 och färgerna blir ganska lika som i dagsljus med sol fast utan direkt solljus på röret. Jag har jämfört med akvarievatten utan nitrat och en mg/liter tillsatt och det stämmer +100/-50% eller bättre.

Så skönt att höra, då gör vi på samma sätt.

En annan faktor som jag tror har ökat upp nitratet är att min levandesten från början hade ett hundratal små rörmaskar på sig. När jag satte i mina turbos så började de direkt köra över dessa vilket resulterade att 80-90 % av rörmaskarna dog och blev som ett grått täcke på bottnen.

Mitt senaste vattenbyte gjordes som sagt för endast en vecka sedan, är det en stor risk bryta balansen om jag gör ett byte till på 25-30 l? Eller bör jag vänta och se om nitraten sjunker av sig självt?

post-1638-14468916128514_thumb.jpg

post-1638-14468916128643_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har ditt kar varit igång? Jag tycker att du regelbundet skall byta vatten varje vecka, kanske 20 liter, om karet varit igång 2-3 månader eller mer. Det är ett bra sätt att exportera och tillföra nya ämnen.

Jag har ett 275 liters kar och min vattenvolym är 235 liter eftersom LS, sand, pumpar mm tar en del utrymme. Jag bytter 30 liter vatten varje vecka och det blir då 13%. Jag har väldigt hård belastning (mycket fiskar) i mitt kar och med regelbundna vattenbyten så har jag lättare att hålla bra värden.

Det är lite märkligt att din nitrat stiger när du har så låg belastning. Jag rekommenderar dig att skynda långsamt om du tänkt introducera mer fiskar. Låt inte nitratvärdet sticka iväg alltför mycket, det kan bli svårt att få ner värdet då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu läste jag dina frågor igen och inser att ditt kar bara varit igång i 6 veckor. Det finns ingen anledning för dig att göra en massa vattenbyten just nu. Det kan också finnas olika felkällor till ditt nitratvärde.

- Det är svåravsläst, kanske tolkar du resultatet fel?

- Nitrat tester är inte tillförlitliga, det är välkänt

Fortsätt mata försiktigt, det kan mycket väl vara som så att ditt nitratvärde kommer att sjunka efter några veckor, utan någon insatts från dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle bara ta det lugn om jag var du..... Inte för mycket vattenbyte. Det skapar obalans. I nya burkar finns ingen anledning att byta vatten. Prova ett filter med rowa,phosfat remover och om det inte ger med sig, ha i aktivt kol av god kvalitet. Det viktigaste i nystartade kar. Ha inte i mycket fisk samtidigt. Mata inte för mycket.

Mvh Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar.

Jag har beslutat att avvakta med vattenbyte men ha god koll på nitratet så att det inte stiger för mycket, då blir det ett vattenbyte iallafall. Jag har även satt i en strumpa med Rowaphos.

Vad gäller Mg och Ca värden:

Vilken nivå anser ni att man skall ha på magnesium för att det skall vara dags att jobba upp Ca?

Av ngn anledning har jag låg nivå på bägge trots att jag inte har fler koraller än en enstaka stjärnpolyp. Jag använder Reef Crystals enriched blend. Trodde att jag borde ha en bra nivå på dessa ämnen tack vare detta salt.

Jag har nu skaffat mig TMs balling preparat, Bio-Magnesium och Pro coral K+ och A -element. Jag tänkte starta med att öka upp Mg till 1300 och därefter börja dosera A,B och C preparaten.

Hade ni gått annorlunda tillväga för att få de ultimata värdena för stenkoraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...