Gå till innehåll

Sjuk Doris....vilken sjukdom??


Botan

Rekommenderade inlägg

Hej Elin...klart du får låna tråden. Kul att du har likadan trevlig fisk. Synd bara att dom for prickar så lätt. Hoppas någon annan också svarar på dina frågor. Min Doris har blivit nästan helt kry nu. Här kommer mitt tips: 1. Sänk salthalten till stax under 1.020....alltså runt 1.018. Köp medecin mot vita prick för saltvattensfiskar. Medecinera så länge tills pricken är borta. Jag har även doppat fisken i sötvatten var annan till var tredje dag för att inte stressa den i onödan. För min kirurg som låg på botten och flämtade för några dagar sedan var det susen. Prova det. Annars kan du ju prova hospitality metoden som Halogen rekommenderade. Men du bör göra mer än bara doppa den. Gör det fortast möjliga annars DÖR fisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Va kul att din fisk tillfrisknade.

Jag är ledsen för det är inte bara min Hepatus som har prick utan även hans kompisar, en gul kirurg och en Scoopas. Jag kan inte fånga dem för behandling i annat kar, de simmar undan så fort jag sticker ner håven. Kan inte riva upp all sten. De har mycket prick, även på fenorna.

Vet inte hur mycket nytta uvc'n gör för röret är gammalt. Ska till Triton och handla ett nytt i morgon.

Kan inte göra annat än att ge dem lugn och ro. De äter bra för övrigt men jag hoppas att de inte blir mera sjuka.

Ångrar att jag inte körde uvc't från början, men det är lätt att vara efterklok.

Vad heter den där medicinen förresten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Elin

Jag rekommenderar i alla fall att sänka salthalten. Det hjälper fiskarna att återhämta sig snabbare. Jag har satt min ls i hinkar me extra pumpar som jag köpt och så har jag gjort mitt kar till ett karantänskar för alla fiskar som redan bor där.

Tänk på att vita pricken är envisare än vita prick i sötvatten. Så sa i alla fall min lokala handlare.

Super bra medecin mot både vita prick och sammet sjukan: Proto Marin intensiv. Använder du den måste du flytta koraller och eremiter. Men det är värt besväret.

Maila gärna och berätta sedan hur det går för dina fiskar...

Lycka till!

Sofia!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak till Elin...

Gör inte samma misstag som jag gjorde förra gången då alla mina fiskar dog. Om du märker att en metod inte fungerar så prova en annan. Gör inte som jag som hoppades att det skulle bli bättre och bara körde en mes metod. Då sjönk mina 6000 kr...=0(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...