Gå till innehåll

Tridacnamussla som stänger sig


Rekommenderade inlägg

Min nyinköpta mussla verkar inte trivas.

Har 26 grader, 1,025 i saltdensitet, 2*150 MH.

Musslan (Tridacna maxima) slog ut jättevackert första dagen. Sedan har den ramlat ned från sin plats två dagar på raken, den har också öppnat sig mindre och mindre. Jag har flyttat den idag till ett plattare ställe, den har satt sig med trådar på underlaget, men slår ihop sig mer och mer.

Den reagerar fortfarande snabbt på skugga från handen, jag kan inte se några pyramidsnäckor (om de inte skulle vara jättesmå) och jag upplever inte att någon fisk är där och pickar. Min Escenius bicolor var där och gnagde på skalet ett par gånger, men inte alls hela tiden.

Musslan slemmar också lite runt öppningen.

Någon som har erfarenheter? Skall jag låta den vara ifred och hoppas på det bästa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder är alltid bra för att se vad problemet kan vara,men kanske inte är mycket att se när den är stängd...

det är nog bara att avakta och se hur den reagerar imorgon den är nog bara stressad och så.. ge den tid så blir det nog bra

Hur ser munnen ut.. är den helt öppen ?

Du kan kika på den här sidan den är bra och kortfattad.

http://reefkeeping.com/issues/2006-09/jf/index.php

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde en liten patentare, jag tog en liten nätrutad plastkorg (sån som man brukar köpa Fysalis bär i). Och ställde över musslan så fiskarna inte kunde komma åt den och det funkade.

Nu mår den kanon och växer på bra.

Det kan ju bli en ond spiral på det annars, för ju mer fisken irreterar ju mer slem avsöndrar den vilket inte är så bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...