rickard598 Postat 4 oktober 2008 Postat 4 oktober 2008 Hej alla här på Sg, är en ganska ny och oerfaren saltvattensakvarist och tänkte nu höra med er om detta med osmos, är det ett måste eller funkar det med kranvatten? tycker de känns som rätt mycket pengar att köpa en osmos anläggning för ca 1700 till mitt 58l akvarie. Vet även att vissa affärer säljer osmos vatten, men måste man verkligen ha det? (just nu är det osmosvatten i karet och nitraten är lite hög så undrar om jag ska lugna mig med vattenbyten då karet är rätt nytt) det är lite drygt 7veckor nu, har 2st clowner,2st putsarräkor,1st Pepparmintsräka, 5st eremiter, 6st sandvändande sniglar, 4st turbo sniglar, försöker mata fiskarna väldigt snålt nu i början. Tacksam för alla svar MVh Rickard Citera
Trilobite Postat 4 oktober 2008 Postat 4 oktober 2008 Att köra med kranvatten ökar risken för t ex dinoflagellater (bruna kiselalger), beroende på kranvattnet kan det gå bra eller bli katastrof. Citera
rickard598 Postat 4 oktober 2008 Författare Postat 4 oktober 2008 okej, finns det något prov jag kan få via kommunen?iså fall vad ska jag be om för prover? du vet ingen som vill sälja nån osmos beg? Citera
Trilobite Postat 4 oktober 2008 Postat 4 oktober 2008 Annonser dyker upp på guiden lite då och då. Vattnet skall ha lågt nitrat och silikat (kisel eller kiselsyra) samt ingen koppar. Citera
rickard598 Postat 4 oktober 2008 Författare Postat 4 oktober 2008 ser att du kommer från uppsala, man får inte köpa lite av dig? själv bor jag i edsbro utanför knutby. Citera
Trilobite Postat 4 oktober 2008 Postat 4 oktober 2008 Köpa osmosvatten? Jo, det skall väl gå bra. PM:ar dig. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.