Gå till innehåll

Nybörjarfrågor


blub

Rekommenderade inlägg

Jag går i tankarna att starta mitt första saltvattenskar. Hade ett ciklidkar i tonåren men det börjar bli ett par år sedan. Har läst Saltvattensakvariet av Daniel Knop och en hel del här. Men där slutar kunskaperna.

Tankarna är att det blir runt 200 liter, får börja lite lugnt då ekonomin inte är den bästa. Det jag är mest intresserad av är mjukkoraller och lägre djur. Musslor, eremiter, nån räka kanske, sjöstjärnor om jag hittar nån bra för nybörjare. Men det blir nog mest koraller. Hoppas dessutom på att få med så mycket kryp som möjligt med stenen, det verkar hur tufft som helst. Sen blir det säkert nån enstaka liten fisk för att få med frugan på projektet.

Jag vill ha ett ordentligt stenrös utan så mycket fritt vatten, hur mycket sten borde det gå åt då, 15%, 20%? Det kanske räcker med 10% levande sten och så bygger man in nån annan sort i mitten av högen? Vad vore lämpligt i så fall?

Jag har rätt varmt i lägenheten och kan inte göra nåt åt det just nu, så jag funderar lite på belysning. Jag har fått intrycket av att det är mh som gäller om man ska ha koraller.

Men det kanske går att välja lite mindre ljuskrävande? Eller är det så att det kan duga med T5 rör? Hur många watt räknar man med att det behövs? Jag har letat efter rekomendationer angående antal lumen men inte hittat något.

Sen har jag funderingar angående skummare. Är det något jag kan spara inte pengar på? Eller till och med strunta i? Tänkte eftersom jag ska ha väldigt låg belastning i karet. Fast koraller kanske skitar ner också? Har även sett att en del tycker skummare tar bort för mycket nyttigheter också, men det kanske kräver mer kunskap för att klara av?

Finns ju även skummare från Kina på ebay. Även det för kasst?

Det kommer säkert dyka upp hundra frågor till, men det får räcka för tillfället. Ledsen om det är upprepning av nån annan tråd, men jag har inte hittat nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går i tankarna att starta mitt första saltvattenskar. Hade ett ciklidkar i tonåren men det börjar bli ett par år sedan. Har läst Saltvattensakvariet av Daniel Knop och en hel del här. Men där slutar kunskaperna.

Tankarna är att det blir runt 200 liter, får börja lite lugnt då ekonomin inte är den bästa. Det jag är mest intresserad av är mjukkoraller och lägre djur. Musslor, eremiter, nån räka kanske, sjöstjärnor om jag hittar nån bra för nybörjare. Men det blir nog mest koraller. Hoppas dessutom på att få med så mycket kryp som möjligt med stenen, det verkar hur tufft som helst. Sen blir det säkert nån enstaka liten fisk för att få med frugan på projektet.

Jag vill ha ett ordentligt stenrös utan så mycket fritt vatten, hur mycket sten borde det gå åt då, 15%, 20%? Det kanske räcker med 10% levande sten och så bygger man in nån annan sort i mitten av högen? Vad vore lämpligt i så fall?

Jag har rätt varmt i lägenheten och kan inte göra nåt åt det just nu, så jag funderar lite på belysning. Jag har fått intrycket av att det är mh som gäller om man ska ha koraller.

Men det kanske går att välja lite mindre ljuskrävande? Eller är det så att det kan duga med T5 rör? Hur många watt räknar man med att det behövs? Jag har letat efter rekomendationer angående antal lumen men inte hittat något.

Sen har jag funderingar angående skummare. Är det något jag kan spara inte pengar på? Eller till och med strunta i? Tänkte eftersom jag ska ha väldigt låg belastning i karet. Fast koraller kanske skitar ner också? Har även sett att en del tycker skummare tar bort för mycket nyttigheter också, men det kanske kräver mer kunskap för att klara av?

Finns ju även skummare från Kina på ebay. Även det för kasst?

Det kommer säkert dyka upp hundra frågor till, men det får räcka för tillfället. Ledsen om det är upprepning av nån annan tråd, men jag har inte hittat nåt.

Hej Mikael och varmt välkommen till SG! :W:

Jag hoppas du ska trivas här och stanna en lång tid framöver.

Tänkte ta svaren ett och ett så du lättare kan hänga med i mitt resonemang. :)

Jag vill ha ett ordentligt stenrös utan så mycket fritt vatten, hur mycket sten borde det gå åt då, 15%, 20%? Det kanske räcker med 10% levande sten och så bygger man in nån annan sort i mitten av högen? Vad vore lämpligt i så fall?

Ju mer levande sten, desto mer biologisk massa som kan hjälpa till att filtrera ditt vatten, och desto mer plats till dina koraller. En tumregel brukar ju vara ett kilo per 10 liter vatten, om jag inte missminner mig (det kan vara det dubbla också).

Till 200 liter akvarium skulle du kunna köra på tex 25kilo LS. Tycker du att det blir för dyrt kan du antingen köpa en del begagnad om det finns i ditt närområde, eller fylla ut med "död sten". Det tar ett tag, men de bakterier som finns i LS kommer även att befolka den andra stenen, men hur bra det blir jämfört med den riktiga stenen kan jag tyvärr inte säga, men det går att göra så iaf.

Jag har rätt varmt i lägenheten och kan inte göra nåt åt det just nu, så jag funderar lite på belysning. Jag har fått intrycket av att det är mh som gäller om man ska ha koraller.

Men det kanske går att välja lite mindre ljuskrävande? Eller är det så att det kan duga med T5 rör? Hur många watt räknar man med att det behövs? Jag har letat efter rekommendationer angående antal lumen men inte hittat något.

Du behöver inte MH för att ha koraller, det behövs egentligen inte så mycket ljus överhuvud taget för att ha koraller. Men det begränsar ju så klart utbudet av vilka koraller du kan ha. mjukkoraller typ knappar och skivanemoner klarar sig ofta på väldigt enkel belysning.

En tumregel som ofta diskuteras är 1W/liter, det kan vara rätt så bra att gå efter, men inget som måste följas slaviskt för att få tillväxt på många koraller. Man får så klart se till värmeproblemen också när man väljer belysning, så kika igenom vad andra har och jämför med vad du själv tänkt och se vad de har i sina kar, så ser du säkert vad som skulle kunna fungera.

Sen har jag funderingar angående skummare. Är det något jag kan spara inte pengar på? Eller till och med strunta i? Tänkte eftersom jag ska ha väldigt låg belastning i karet. Fast koraller kanske skitar ner också? Har även sett att en del tycker skummare tar bort för mycket nyttigheter också, men det kanske kräver mer kunskap för att klara av?

Finns ju även skummare från Kina på ebay. Även det för kasst?

En skummare är bra ur flera synpunkter, och beroende på din belastning i karet kan du köra med olika modeller, men en sak du bör tänka på är att den rekommenderade volymen som skrivs ut av tillverkaren på skummaren, är den med lägst belastning. Kör du en del fisk och matar en del så bör du gå up en storlek eller två. Det är inget ovanligt att man till ett 200-liters kar kör en skummare som klarar av runt 5-600 liter eller mer.

Tänk på att du ofta får vad du betalar för, jag har haft ett par modeller och jag har själv upptäckt genom åren att man inte ska snåla, man blir bara besviken och slår sig själv på benet när man blir tvungen att köpa nytt, vilket bara gräver djupare hål i plånboken.

Du kan göra en del fynd på nätet, ja, men jag råder dig att kolla upp varan ordentligt innan du köper den, och ett annat hett tips är att kolla in köp & sälj här på guiden, där får du mycket för pengarna!

Lycka till! :)

(Obs! Det finns lika många vägar att lyckas som akvarister i denna hobbyn. ;))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...