Lilla Nemo Postat 8 oktober 2008 Dela Postat 8 oktober 2008 Jag har länge försökt vidta åtgärder mot min Nitrathalt som legat stilla på 10 mg/liter. Har börjat med lite zeolit i ytavrinningen, lagt i levande sand med nya bakterier och doserar ultra life varje kväll, vattenbyten mm. Nitraten har inte sjunkit ett enda mg enligt saliferts test.Tog mig en funderare och testade osmos vattnet, tvivlade på att det kunde vara det men har man provat allt så... Och ve och fasa, osmosvattnet gav utslag på testet med minst 2.5 mg/liter. Fattar ingenting!! Det måste vara därför ingenting hjälper och jag ha så hemska alg problem. Vad gör jag??Osmosen är använd ett år och jag har inget silikatfilter.Mvh,Elin Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 8 oktober 2008 Dela Postat 8 oktober 2008 10mg/l tycket jag inte är någon större fara, men visst ska du kunna få ner det om du har nitratfilter/absorberare i karet.Dina algproblem kan ju dessutom bero på att du inte har något silikatfilter på osmosen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Goranius Postat 8 oktober 2008 Dela Postat 8 oktober 2008 Hur många liter vatten har det runnit igenom osmosfiltret det är det som är viktigt om du ska avgöra om ett filter är gammalt eller inte.Skulle rekomender ett silikatfilter också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lilla Nemo Postat 8 oktober 2008 Författare Dela Postat 8 oktober 2008 Det går ca 21 liter osmosvatten per vecka till mitt kar. osmos vattnet har nu samma nitrathalt som kranvattnet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 8 oktober 2008 Dela Postat 8 oktober 2008 Jag utgår ifrån att osmosen var ny när du köpte den. Det är märkligt att den redan levererar nitrat. Dax att byta lite filter i den, eller i värsta fall köpa en ny. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Goranius Postat 8 oktober 2008 Dela Postat 8 oktober 2008 Jag kommer inte riktigt ihåg men jag har för mig att man byter filter efter ca:1500 liters eller 12månader pga av bakterietillväxt i filtret. Inte helt säker på dessa uppgifter dock.Förstår ditt dilemma, inte kul att tillsätta nitrat när man inte behöver har du kollat silikat någon gång? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.