Gå till innehåll

Vad tycker ni jag ska göra?


jontebgood22

Rekommenderade inlägg

Ja..som sagt vad tycker ni jag ska göra? ... själv får jag ägna hela min tankeförmåga till ett problem som jag stöter och blöter och kan inte riktigt bestämma mig vad som är smartast enklast och nyttigast för min a små koraller...

Vore skoj att höra vad ni andra skulle gjort i mitt ställe...

Läget är som följer...

Jag har som ni vid detta laget ett 390 kar som jag slitit med länge..karet är som ni säkert också vet klart att tas i bruk.. vilket jag gjort delvis... jag håller på att fylla på med vatten.. dels har jag fyllt på nytt osmosvatten med salthalt 1.025 och dels har jag tömt mitt 120 liters som ändå skulle flyttas..

just nu står det ungefär vatten upp i halva karet... där har jag all LS från 120 karet..ca 10 KG... plus kanske 15 kg som jag tagit ur mitt sk interimskar. Jag har satt i en massa streampumpar och det sitter även en Deltec 500 skummare i karet... jag har inte belyst ngt och nu är alltså frågan...

skall jag fylla upp karet som det är.. med vatten och dra igång sumpen och låta detta stå tills värdena är bra dvs första målet är att få låg nitrat och låg fosfat... mätte nitrat idag och det var lite men inte mycket alls.. kanske 1 -2... eller lägre.. fattar inte riktigt mig på färgerna

I mitt interims kar har jag x kg LS och en massa SPS och LPS som i de flesta fallen ser ut att må fint... dessutom en massa knappar och skivor som också mår fint... dessa skall äver i det nya karet tillsammans med en korallbeuty, moränan och en clown. ...frågan är ...skall jag fylla karet med vatten... låta det stå så i ett par veckor.. och låta korallerna stå kvar i interimskaret... i interims karet är det säkert 30 kg LS och en skummare + zeovith reaktor... tycker inte att mina värden i detta karet är låga mog för att säga att jag har bra värden men jag tycker att de koraller som mår bra mår mycket bra jämfört med inna..även om några strukit med i uppstarten av zeovithen...

Jag har börjat dosera KZ preparat för uppstarten...zeofood7 zeostart2 och zeobac..+ koralvitalizer..i båda karen då..nu är frågan.. jag vill helst tömma karet där korallerna står så jag blir av med det eftersom det skall läggas ner... men samtidigt vill jag inte ha ihjäl några koraller eller få problem med nitrit eler fosfat...

dessutom vill jag ju helst köra med min zeovit reaktor i det nya karet då det kommer stå i sumpen istället för själva karet som den gör nu....

Vad säger ni? vad hade ni gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och sen borde vi ta bort hela sidan eftersom någon kan uppfatta den som stötande. Nä, det här var väl ytterligare ett exempel på saker som inte tolkas som det var tänkt, men inte behöver väl tråden tas bort för det. Ändra rubriken till något som har med ämnet att göra och plocka bort alla inlägg som handlade om rubriken istället för om ämnet.

Dock så skulle jag gärna se att du skrev ditt inlägg mer strukturerat Johan då jag inte orkar ta mig tid att läsa det som det är nu med en stor textmassa och 50 punkter, jag skummade det bara lätt och fattar inte vad problemet är.

Problemet är att jag med upplever det hela som svårt att få struktur på.

Jag vet inte riktigt hur jag skall börja och sluta när jag gör denna uppstarten. För hur jag än gör så känns det som det blir fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir inte riktigt klok på om du tillsatt "ny" LS? Eftersom den står utan belysning kanske man får betrakta den som ny. Då, för att vara på den säkra sidan hade jag kanske provat med Korallenzuchts "Kick-start" metod något modifierad. Se pdf-länken sid 16: http://www.korallen-zucht.de/files/korallenzucht_brochure_engl.pdf Detta för att kunna flytta över det levande på kort tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyll upp det ny karet med vatten och få igång allting med pumpar, skummare och kolla så att allt funkar bra med bra värden och inga problem.

Behöver ju inte dosera det nya karet med massa produkter om det är tomt sånär som på Ls:en, kostar bara pengar i onödan.

Har du en dubbel uppsättning med pumpar eller tar du från det gamla karet?

Ju mindre du flyttar runt koraller, fiskar och annat levande desto större chans att dom överlever flytten.

Låt det stå ett par veckor om du kan med lite rörelse i från pumpar och skummare för du kommer säkert att göra om aqua scapingen ett par ggr.

Ett litet tips när du skriver inlägg är att skriva dom mer i rader istället för en klumptext och ett enda stort stycke blir så svårt att läsa tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nya pumpar i det nya karet och LSen är gammal dvs den kommer ju från två olika kar som stått välldigt länge kanske 5 månader var.

Frågan är mer om jag behöver starta upp detta nya karet på nytt utan att riskera nitrat toppar eller om jag kan flytta över allt till det nya utan problem. Vill som sagt inte att korallerna skall må dåligt av det.

samtidigt kan jag inte få ordning på allt dvs aquasqaping utan att flytta över all LS som skall vara i det nya karet och en hel del av den LS sitter det ju koraller på redan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nya pumpar i det nya karet och LSen är gammal dvs den kommer ju från två olika kar som stått välldigt länge kanske 5 månader var.

Frågan är mer om jag behöver starta upp detta nya karet på nytt utan att riskera nitrat toppar eller om jag kan flytta över allt till det nya utan problem. Vill som sagt inte att korallerna skall må dåligt av det.

samtidigt kan jag inte få ordning på allt dvs aquasqaping utan att flytta över all LS som skall vara i det nya karet och en hel del av den LS sitter det ju koraller på redan..

Jag förstår det.

Men det är alltid skönt att rullar på bra när man flyttar till ett nytt kar.

Du kanske inte får en nitrat topp eller någon nitrit i det nya karet men det kan bli dyrt att chansa!

När du lägger ner din gamla sten så händer ju inget för den är ju inkörd redan.

Gör så långt du kan innan du måste flytta över koraller dvs du har bra värden i det nya karet.

För när du börjar röra runt i din ls i det gamla karet så kommer du troligtsvis riva upp en massa skit som ligger under stenen vilket sätter sig på stenen och korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår det.

Men det är alltid skönt att rullar på bra när man flyttar till ett nytt kar.

Du kanske inte får en nitrat topp eller någon nitrit i det nya karet men det kan bli dyrt att chansa!

När du lägger ner din gamla sten så händer ju inget för den är ju inkörd redan.

Gör så långt du kan innan du måste flytta över koraller dvs du har bra värden i det nya karet.

För när du börjar röra runt i din ls i det gamla karet så kommer du troligtsvis riva upp en massa skit som ligger under stenen vilket sätter sig på stenen och korallerna.

Men då kan jag ju inte köra igång zeovithen förrens värdena är bra sas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, flytta över så mycket sten som det bara är möjligt. Försök få till aquascapingen så bra som möjligt för att lämna plats åt stenen med korallerna på.

Zeoviten kan du dra igång med trippeldos första dagen, sedan väntar du en dag och börjar dosera enligt anvisning till ett nystartat kar i ZEOvit guiden, efter någon vecka eller två så borde det vara klart att flytta över korallerna.

Läs som sagt ZEOvit guiden, det är viktigt att man följer den från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men då kan jag ju inte köra igång zeovithen förrens värdena är bra sas?

Jo det kan du ju!

Nu är jag långt ifrån en expert på zeovit men jag tror att det är lättare att dra igång zeovit från början istället för i ett gammalt kar.

Zeovit drar ju ner både fosfat och nitrat vad jag förstår men där får du vända dig till en som har mer kunskap om det än mig.

Lägg in en fråga i zeovit forumet så får du nog ett snabbt svar.

Det jag pratade om är korallflytten samt fiskarna inte om zeoviten.

Jaha än en gång är man för långsam!

Måste bero på min unga ålder jämfört med Markos. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag menar mer att jag redan har dragit igång zeovithen i det karet som korallerna är i. Om jag flyttar stenen men inte reaktor och korallerna. då kan jag ju inte dra igång zeovith i det nya karet.

flyttar jag reaktorn och sten men inte korallerna..blir ju värdena i det gamla fel eller?

Är ni med?

det är inte hur man drar igång zeovith jag inte vet utan hur jag skall få över korallerna utan att de skall bli lidande på vägen som är mitt problem sas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha.

Det är nog ingen större fara med att börja med ZEOviten i det nya karet utan reaktor, det ger bara mindre yta för bakterierna att gro på. Mulmen som rektorn ger vid pumpning behöver du ju egentligen inte förrän korallerna kommer i. Kör bara igång med grunden = bakterierna, fooden och kolkällan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...