Gå till innehåll

Tipsa mig om stenkoraller som kan funka


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har lite tips på stenkoraller som kan funka med RSM standardbelysning (2*55w lysrör - vet ej lumen faktiskt).

Jag vill också att de inte ska vara för aggresiva/ha långa sweeper tentakler eftersom det är trångt i ett RSM.

Och att de ska vara relativt tåliga och lättskötta då jag är nybörjare.

Tycker det är svårt att hitta nåt ställe på nätet som har mycket info om olika arter. I reeflex är det exempelvis inget sagt om aggressivitet eller om de är möjliga att hålla under lysrör. Om nån vet en bra länk så får ni gärna lämna ut den.

Hittills har jag provat en euphyllia - funkar bra hittills.

Och en stylophora(?) som jag fått från Freddi - funkar också bra i den vecka jag haft den men det är nog för lite tid egentligen. Den har inte blivit fiskmat till min tvåfärgade blennid än i alla fall.

Några andra jag läst mig till som kanske kan funka och som jag är mer eller mindre sugen på:

Montipora

Turbinaria

Micromussa

Cynarina

Vill gärna ha mer förslag som jag kan försöka kolla upp bättre och läsa på mer om...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har lite tips på stenkoraller som kan funka med RSM standardbelysning (2*55w lysrör - vet ej lumen faktiskt).

Jag vill också att de inte ska vara för aggresiva/ha långa sweeper tentakler eftersom det är trångt i ett RSM.

Och att de ska vara relativt tåliga och lättskötta då jag är nybörjare.

Tycker det är svårt att hitta nåt ställe på nätet som har mycket info om olika arter. I reeflex är det exempelvis inget sagt om aggressivitet eller om de är möjliga att hålla under lysrör. Om nån vet en bra länk så får ni gärna lämna ut den.

Hittills har jag provat en euphyllia - funkar bra hittills.

Och en stylophora(?) som jag fått från Freddi - funkar också bra i den vecka jag haft den men det är nog för lite tid egentligen. Den har inte blivit fiskmat till min tvåfärgade blennid än i alla fall.

Några andra jag läst mig till som kanske kan funka och som jag är mer eller mindre sugen på:

Montipora

Turbinaria

Micromussa

Cynarina

Vill gärna ha mer förslag som jag kan försöka kolla upp bättre och läsa på mer om...

Enligt Red Sea själva så ska lyset vara tillräckligt för alla LPS'er (och mjukkoraller) och vissa SPS'er tex stylophora och Seriatopora.

Själv har jag som du redan blivit tipsad om flakväxande montipora som funkat utmärkt än så länge (ca en månad). Har även rävkorall och Cykloseris (nära släkting med fungia) som båda funkat utmärkt.

Skulle förövrigt väldigt gärna ha Micromussa som du funderar på. :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...