Gå till innehåll

får ej ordning på mitt akvarium


hans

Rekommenderade inlägg

har ett 670l med 100l sump 80kg levande sten skumare deltik 1060 kalkregaktor deltik till 1500l pumpar tottal vatten volum ca9000l h 2st metalhalogen obs gammla lampor 2st t5 med blåljus 1st ljus rör 50/50 5kg fin sand

värdena ser utt ph 8.0-8.3 nit 0-0.1 ca 330 posfat högt 0,6 använder posfat revoer så det börjar bättra sig

har byttat allt vatten 1g gör vatten bytte ca 1g i v på 75-100l

det ända som trivs är snäkor och min mussla

ska jag kasta all min nya sand tvätta stenen i salt vatten bytta allt vatten?? fiskarna vill max leva i 24h ska prova black molly på fre

orsak till detta är en animon för 4mån som fasna i en pump när jag var på tjänste resa i 3dagar

eller det är stenen som är dålig

1månad till ger jag sedan är det ciklider för mig. smiley19.gif

håler på att bygga ett inbygt akvarium 3000x700x700 som hade varet ett fint saltvatten men börjar fundera på slutta för det kvittar vad jag gör blir det ej rätt. och man har en sambo som ej är glad för detta kostar en del och får ej utt någott av det så jag har en månad på mig annar säljs detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

problemet kan vara att du bytat allt vatten,försök börja om från början,tvätta inte stenen,har du mycket sand,så ta bort en del,låt

karet mogna igen,kanske en månad,trist med frugan,men förklara

att detta kommer att ta lite tid,annar är risken,att du stressar för

att få det fint,jag har själv nyss börjat med salt,men jag räknar med

år innan allt är på plats,tålamodskrävande hobby det härsmiley5.gif.

jag är ingen expert,men försöker tänka logiskt,så jag hoppas

du fått lite hjälp på traven.

l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen tråkigt att höra detta!!

Men testa med en Molly är kanske fel ändå. Visseligen kan man koppa över denna till saltvatten men om den dör så kanske det beror på 2 saker

1. Klarade inte inkörningen från Sötvatten till Saltvatten

2. Nått fel på vattnet

Hadde själv en pärs men fiskdöd och har hållt på med detta nu sedan jag bytte akvarium. Först så trodde jag det var stenen, bytte denn och körde med nytt vatten och sand.

Testade igen med fisk samma sak.

Nu senaste så byggde jag en ny bänk och huv då jag trodde att det var detta , men det återstår å se. Får ej tummen ur å byter bänk bara. Står klar men skall nog ändå byta till helgen

Nej ge ej upp fick jag från många å tycker att även du skall söka efter felet istället för att ge upp smiley2.gif.

1månad test så får man nog ändå ej veta vad det är...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...