Gå till innehåll

Bleka koraller


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Nu skall vi testa den nya mallen :)

Art/id på korallen/korallerna i fråga

Flakväxande Montipora

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

- Hur länge har akvariet varit igång.

Ca 2 år<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

- Vattenvolym brutto samt netto.

110l brutto, ca 80l netto?

- Mängd levande sten.

ca 15kg

<o:p></o:p>

- Belysningstyp/tid

4 x 24w t5 (1 actinic, 2 new generation och 1 fiji purple). actinic ca 1 år, fiji ca 6 mån, new generaton nya

- Salthalt

<o:p></o:p>1.025 refractometer

- Kalcium Ca

<o:p></o:p>Salifert 430

- Magnesium Mg

Elos 1300

- Karbonathårdhet dKh

<o:p></o:p>Salifert 6

- Fosfat och Nitrat

Salifert, båda omätbara, ser ingen färgskiftning alls.

- Ph

7.5-8 beroende på tid på dygnet

<o:p></o:p>

- Använder du osmos och har den ett silikatfilter.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>Osmos med silikatfilter

- Hur tillsätter du spårämnen, ca.mg.dkh

Balling manuellt. Häller i skvättar från 3 flaskor med iblandad FM-pulver. Kör automagiskt i mitt stora kar med samma blandningar.

- Övriga tillsatser

Jod, ca 1 droppe varannan dag.

<o:p></o:p>

- Skummare

<o:p></o:p>Tunze 9002

- Filtrering/rengöring

<o:p></o:p>Nej

- Pumpar/flöde

<o:p></o:p>1 st Tunze 6025 (moddad, så ca 5000 l/h)

- Vattenbyte

<o:p></o:p>Oregelbundet och aldeles för sällan. Gissa 10-20l / månad eller mindre.

Just nu Tropic Marine Pro Reef

- Placering av korallen

<o:p></o:p>Relativt lågt flöde. 10 cm under ytan. Lampan 10 cm över ytan. Dock är det en trälist mellan lampa och korall.

- Allmän beskrivning av problemen samt tidslinje.

Bleka koraller.

Alltid haft detta "problem" och har samma problem på alla koraller i karet. Korallerna växer och har mer eller mindre polyopexpansion. Polypexpansionen varierar mellan koraller mer än mellan art. Dvs jag har en acropora som jag inte tycker man brukar se polyper på som alltid har dem ute och montiporan på bilden brukar ha dem ute, men ej i detta kar.

Saker jag vet inte är bra, men ej om de är relaterade.

Jag ligger nog för lågt i näring. Dock har jag kraftig tillväxt på macroalger i karet så helt tomt är det definitivt inte.

Jag har för lågt ph

Jag har för lågt kH. Det har mycket sakta sjunkit från 8. Mg/Ca/pH konstant. Skall nog ändra på mina blandningar i Ballingvätskorna, alt inte dosera lika ur alla flaskor. Identiskt beteende i mitt stora kar med automatdosering. I mitt stora kar är mätvärdena samma, men "mamma montipora" är där rostfärgad (normalfärg?!).

Jag ser inte detta som jätteproblem, men finns det en uppenbar lösning så skadar det ju inte att fundera på den.

post-2600-14468916176596_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar verkligen mallen. Har du bara cirka 80 liter vatten så gör några vattenbyten.

Blanda till en 25 liters dunk med något kvalitétssalt och byt 10 liter varannan dag under en vecka.

Löser det inte problemet så skall jag äta en matsked KH2PO4... ** skämtar förståss **

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...