Gå till innehåll

Uppbyggnad av ett drygt 1400 L


Punjoo

Rekommenderade inlägg

Nu är jag igång efter ha sålt mitt Deltec marinakvarium... för var sugen på ett störe... tänkte skicka med lite bilder så kan ni se vad jag har på gång....

byggt in alluminiumramen med Mdf skivor som som skiva har jag en massiv ek skiva på 4 cm... vart riktigt tungt med allt på plats... har målat allt invändigt med våtrumsfärg... utanvändingt är lackad 5 ggr på lackfrima med bil-lack var rikigt bra... ¨

sen har jag dragit innerblelysning av 2 utelampor med ip klass 44 så det ska nog stå pall för lite dunstat vatten =)---

...

hoppas ni har det bra saltisar mvh Patrik

post-3763-14468916177363_thumb.jpg

post-3763-14468916177462_thumb.jpg

post-3763-14468916177554_thumb.jpg

post-3763-14468916177654_thumb.jpg

post-3763-14468916177712_thumb.jpg

post-3763-14468916177789_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas jag får karet snart ska bli klart efter helgen är redan försenat =(-snyft....

tänkte jag kan nämna lite teknik som jag har...

Red dragon Pump 6500L.

Bubble-king skummare upp till 3000l kar..

belysning Fauna marin ramp med 3x250mh samt 4 st t5 lysrör.+ att jag lägger in i rampen som jag ska bygga runt karet i uppkant t5..

Kyllare dd 2000.

Ghl profilux data med ghl doseringspumpar för balling

3 atTunze 6101 reglerbara. styrbara.

Phosphate filter fr 509 deltec,

ozone 200,,

superflow pump 10.000 liter timmen

mm har säkert glömt något...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut att kunna bli ett riktigt schysst projekt detta !

Vad man kan se på bilderna så blev det en härlig yta av billacken :smiley20:

Ska bli kul att följa.

Tack gubben... jo vart rikigt bra med bil lacken + att den är superhård och inte blir så repig, är som natt och dag om man gemnför med deltecmarin karet som jag hade innan den lacken var supertunn ingen hit,,,, även fast de beställs komplett...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt trevlig bänk du har =)

Men bilderna är lite små =(

Lägg returen under vatten ytan så ska det nog bli relativt tyst.

Mvh//Chrille

M ska nog bli så med filterbollar samt filtervadd... vill ju inte ha som man är på disko=) vill kunna prata i normal ton med-...

går det att skicka större bilder==???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket seriös satsning du gör!

Vad har du för tankar kring det levande? "Vanligt" revkar, eller någon speciell inriktning?

PS - Bilderna kan vara upp till 1000 x 1000 pixlar. Sedan finns en kilobytebegränsning också.

Tack gubben,,,,=)... jag kommer köra lite gott och blandat.... får se kommer ge sig lite med tiden vad det blir mäst av.... länktar så tills karet kommer... i början av nästa vecka sen har jag 250 kilo sten som ligger på vänt... med en hel del koraller... akvarielagret har en del samt triton.... har några kirurger som är minna från det gammla karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore glad om någon har ett tipps om hur man kan få returen tyst så man slipper allt bubblande?? tacksam för svar mvh patrik

Japp då är det ända att bygga efter metoden hävert metoden.

Har kört med detta själv nu sedan april å är fortfarande helt tyst

Man justerar höjden inne i ytavrinnings kammaren med en kran där nere vid sumpen. Viktigt är att utmynnins röret i sumpen är under vatten så att hela röret upp till karet är fyllt utan luftbubblor

Har ett 32mm rör ner till sumpen å en 10000L/h pump upp sätter jag kranen på helt öppet så hinner pumpen ändå ej fylla upp ytavrinningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara en undran. Du säger att du målat insidan med våtrumsfärg. Den är med andra ord antimögelbehandlad då eller?

Vill tänka mig tillbaka till Wrangs kar där det blev en hel del problem med fiskdöd och dyl, där badrumsfärg med antimögelmedel pekades ut som boven. Hittar inte tråden då det kanske försvunnit i någon serverflytt el dyl. Hittar dock detta i en annan tråd. Vill inte måla fan på väggen, då jag heller inte vet vad för våtrumsfärg det nu gäller, men detta kan vara intressant att tänka på

Citat:

Ursprungligen postat av Jaken

Jättekul Christian.

Men jag saknade information om vad du har för fiskar i akvariet.

Har du avskrivit badrumsfärgen i sumpen som boven vid döden i förra karet helt nu?

Skall komplettera med detta i eftermiddag då jag kommer hem.

Japp men jag vet nog ej om detta var boven eller ej. Vågar ej chans igen så nu kör jag med laminerade skivor som väggar i sumpskåpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det Kommer att bli kul att följa detta projekt ;) Vad har du för mått ?

/Gustaf

200x70x70 blir det på huvudkaret.

sen har jag två sumpar en på 150x40x40 sen en på 120x20x20... där det blir blandning av saltvatten,,,, tack blir mera bilder senare när jag får hem baljan kommer i början av nästa vecka åååå bara läntar så man kan börja mickla med sumpen och alla prylar=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...