Gå till innehåll

Joel gör sin dröm balja.


joelkorn

Rekommenderade inlägg

Om nu ingen annan ger dig svar kan jag ju försöka... Brukar tyvärr inte skriva här på forumet utan bara läsa och inhämta information (egoistiskt, jag vet) men jag börjar tycka synd om dig som inte får svar på dina frågor. ;)

Vad gäller din belysning tycker jag du kan ta det lite lungt. Jag har visserligen ingen erfarenhet av aquastyles rör, men i.o.m. att du har metallhalogen så anser jag att du kan använda rören till att balansera upp spektrumet rent estetiskt. Är du nöjd med färgåtergivningen i burken så låt dem vara kvar helt enkelt. För att maximera tillväxten måste du utgå från vad det är du vill ska växa och åsikter går ibland rejält isär. Finns förespråkare för 6500K såväl som 20.000K, och du kan lätt googla fram mängder med information och även söka på forumet. Personligen ser jag på ljuset lite som en dator, visst kan man överklocka om man går igång på det, men är av mindre vikt om man inte kör riktigt hardcore. Samtidigt funkar det mindre bra med en gammal häck till 486:a och DOS. Enkelt uttryckt, se till att dina ljuskällor ligger från 6500K och uppåt, hur den slutgiltiga kombinationen ser ut är mer av personlig smak. Din belysning räcker till det mesta, placering av korallerna i karet är mer avgörande. Det kommer växa bra ändå förutsatt att andra parametrar är som de skall.

Vad gäller clownerna, skulle inte jag peta i ytterligare en art. Jag vet att det finns många som kombinerat olika, men det förekommer aggresivitet mellan arterna så varför chansa? Det finns många andra fiskar att välja mellan. Däremot kan du hålla en grupp i stället för ett par. Det borde vara hyffsat oproblematiskt att introducera nya ungdjur speciellt om det är ungdjur du har nu. Har fiskarna uppnått könsmognad så kan det bli mer livat i burken. Själv brukar jag tänka på tre saker, etablerade revir, gruppbildning, och aggresivitet bland övrigt bestånd. Man måste nog använda omdömet och gå på magkänslan. Det säger nog sig självt att har du ett avelspar som gått i burken i ett par år, bosatt sig i en anemon eller substitut därför, och akvariet i övrigt är väl befolkat med aggresiva/dominerande arter så är det svårare. Jag kan inte ge dig några råd vad gäller kirurger då jag saknar erfarenhet, men generellt gäller nog samma "psykologi". Mest markanta skillnaden är nog snarare att det finns ett flertal känsliga och erkänt svåra kirurger att som man bör tänka efter innan man ger sig på, speciellt som nybörjare.

Limma ett eget akvarium är lätt som en plätt. Svårare att sova på natten bara ;). Nu är jag inte uppdaterad på glaskostnad idag men ring närmsta glasmästare och fråga. Han/hon ger dig kvm pris och sen tar de betalt för slipning av kanter per längdmeter. Slipa av kanterna kan du visserligen göra själv, men du lär skära dig ett par ggr när du hämtar skivorna och du kan ge dig f-n på att det alltid går någon skärva i transporten. Har själv svurit ett par ggr över detta. Akvariesilikon kostar mellan 50 å 150 spänn för en tub beroende på märke å återförsäljare. Glöm inte att rengöra ytorna som skall limmas ordentligt efter limtillverkares rekomendation (typ T-röd el. aceton). Placering av rutor, dvs sidor utanför eller ovanpå bottenskiva varierar rekomendationer lite beroende på storlek. Personligen har jag alltid placerat sidorna utanför bottenskivan. Vid stora byggen kan du stärka upp med glaslister invändigt vid bottenfogar. Jag vet att detta var uppe i en tråd för inte så länge sedan här på forumet, så sök så finner du mer utförlig info.

Själv har jag bara limmat ett par mindre akvarium (under 100l) samt en rad terrarier. Jag har precis själv beställt ett nytt 250l (100*50*50). Jag fick ge 2600:- Det är gjort i 10 mm vilket är lite overkill, men då skulle jag slippa mittstaget (jag fick samma pris som 8 mm utförande). Jag tror inte att jag skulle komma mycket billigare undan om jag gjorde det själv, och jag sover tryggare när ett proffs gjort det.

Mvh

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack så mycket för alla dina svar. jätte kul att någon ville delge sina åsikter!

om man vill göra ett kar som är 125cm långt, 55 högt, ca 90 brett vad bör man ha för dimensioner då? vilka mått är det som styr hur dimensionerna är?

Mvh/ joel

Dimensioner på vad?

Tjockleken på glaset, storlek på sumpen, antal och styrka på pumpar, styrka och antal på lysrör?

Specificera gärna frågan. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag menade tjockleken på glaset. uttryckte mig kanske lite konstigt. finns det några aspekter på vila mått ett kar skall ha som man skall tänka på?

en annan fråga, är det någon här på guiden som hört när tunzes nya nano streamers kommer till sverige? kommer dom över huvudtaget? eller ska man börja leta i tyskland?

mvh-// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mätte vatten värden idag.

fosfat: 0

dhk: 7,6

Magnesium 1450

calcium: 380

PH: 8 (va de de ska ligga på på kvällen?)

Men till frågan calcium är ju lite lågt.

så nu tänkte jag börja ha i lite coral calcium från salifert.

på för packningen står det att man skall dosera 5ml per 100l en gång i veckan detta ger en ökning med ca 8mg/l. sen står det att man inte skall öka med mer än 50mg/l per dag, betyder det att man kan överskrida 5ml/100L om man som mig har ett underskott i calcium på 70?

tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du kan dosera mera men ta de lungt, prova sikta in dig på en höjjning kring 10-20 per dag så du lägger dig mellan 410-430.

Du ligger på nedre gränsen så det är ingen kris, kom dock ihåg att hålla ett öga på Kh när du höjjer kalciumet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...