Gå till innehåll

Belysning i mitt akvarium?


Wexxer

Rekommenderade inlägg

Hej där.

Skulle behöva lite hjälp, ett rätt nystartat saltvattenakvarium (cirka ett år, men pågrund av ett oplannerat Norge jobb så har de stått med levande stenen i bara senast halvåret) på 585 liter, L=150 B=60 H=65.

Men nu ska jag jobba på hemma plan i Sverige igen och ska ta och dra igång igen ordentligt, men de som beskymrar mig lite är min belysning.

Har normalt 4st T5 rör i de, 2x GIESEMAN Powerchrome Aquablue + 54w och 2x GIESEMAN Powerchrome ACTINIC + 54w. med reflektorer jag skaffat från takarmaturer (jobbar som elektriker)

Men tycker inte och tror inte riktigt jag får de ljuset som koraller och fiskar ska trivas i.

Så nu är frågan, vad rekomenderar ni för ljuskällor?

Mvh

Johan

P.s mitt första inlägg av många kommande, ska fixa lite bilder på akvariumet sen med. KANON SIDA!! för övrigt =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror johan ville ha tips på lysrör.. :)

det mesta handla egentligen om din egen smak. vilket ljuse du tycker är bra/fint.

det finns många rör på markanden idag.. frågan är vilken tillgång av märke just din handlare har. dom flesta hade nog valt tex två vita o två blå, pgr dina begränsningar av antalet rör.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena

Har du det inbyggt skulle jag kört 2 stycken Lumenarc III mini á 250W (dom är inte såå snygga). Grymmaste ljuset på marknaden (tycker jag)!!

Christian

Kollade upp de lite, och de var som sagt var kanske inte så snygga, har i dagsläget inte inbyggt, har en cirka 15 cm hög kant i ek som omger hela akvariet upptill så jag har funderat på en liten mer synligare MH lysramp, men inte hittat nån direkt, lr rättare sagt de finns en helt uppsjö verkar de som, om man vill ju ha en som man funkar bra för mitt akvarium, så just nu är de mycket läsning och letande =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja har tidigare haft fritt hängande mh lampor utan bländnings skydd och det fungerar men är mindre kul i längden. Jag använde då en Nova2 från gieseman, riktigt snygg men de blev lite mycke ljusspill.

För min del så blir det nu en lumenarc inbygd i en ramp med t5 rör som komplement...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv haft LumenArc III 250W och det var extremt bra spridning på det ljuset. Reflektorns form gör att du får en hög verkningsgrad och vill du inte bygg ain det hela i ett skåp så kan man faktiskt med lite snygga plåtar bygga en liten huv som täcker själva reflektorn om man störs av den rent visuellt.

2 sådana hade nog suttit som handen i handsken för ditt kar Johan, se vad du kan få tag i och kolla runt lite på andra som har/har haft denna kombination.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LumenArcIII är inte himla fula ändå, det är väl allt runtikting som stör ut det hela lite. Själv var jag otroligt nöjd med mina, även om jag kände att Large-modellen (49x49cm) var lite väl biffiga för ett 60cm brett kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...