Gå till innehåll

Observation om Bruna Alger/bakterier/Dino och förhållande till alkanitet/kH


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har gjort en observering i mitt nanokar jag gärna delar med mig för att se om någon annan haft liknande erfarenhet:

Bakgrund:

Jag har en ganska hög konsumption av alkanitet i mitt kar. På en vecka kan det sjunka ~1-2 dkH (okänd anledning hittils).

Observation:

Jag har gjort en observation att om jag inte tillsätter buffert utan låter det sjunka, så när kH sjunker under 6.5dkH exploderar nästan tillväxten av brunt klet (jag har inte identifierat till 100% om detta är alger, bakterier eller dinosar.. )

Skjuter jag upp kH med buffert över 8 så avstannar nästan tillväxten, och tillväxten är obefintligt fram till det att kH börjar klättra ner under 7 igen.

Jag har två exempel på bilder, en bild är tagen då kH har sjunkit, det är den bruna, den andra har jag hållt kH högt.. de är tyvärr inte samma skala, men man skymtar favian i den bruna bilden..

Det här bruna kletet växer helst på glaset i områden med låg ström.

Finns det någon som gjort liknande observation? Eller, det är bara nybörjare som låter sitt kH falla så okontrollerat?

Jag kan bidra med mina mätvärden lite senare, men vill inte explodera utlägget så ingen orkar läsa

post-4058-1446891619448_thumb.jpg

post-4058-14468916194638_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är knepigt att få något grepp på varför det plötsligt kommer en massa oönskade alger.

Det har i mitt kar börjat komma både bruna alger samt något som ser ut som cyano, trots hyfsade vattenvärden.

Ca 270mg/l

Mg 1243mg/l

Nitrat 0,101mg/l

Fosfat 0,043mg/l

KH 9

pH 8,3

Analyser gjorda av ett ackrediterat laboratorium.

Jag tillsätter ca: 2,5 liter kalkvatten per dygn.

Använder ej osmos och har inte gjort sedan start av burken för ett år sedan.

Men det ser ut som kisel halten har ökat nu i höst.

Har inte haft problem med alger tidigare, men nu börjar dom komma.

Dom ser ut som på dina bilder men jag har nog också en del cyano liknande saker.

Jag riktade om mina pumpar och då blev det lite bättre där det blåste på som värst men då kom det på något annat ställe.

Har nu gått ner på belysnings tider så får vi se.

mvh Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse:

Ja.. jag tror att man effektivt kan motarbeta dem med högre ph och kh.. i alla fall denna typ.. Det intressanta jag ser är att när kh höjs, så växer lite andra alger, bifogat bilder här, de är röda, och sitter på bottenglaset i karet, sitter rätt hårt, och är inte röda slemalger, dessa är mer roströda..

Jag börjar se större och större tendenser på övergödning i karet, vad jag ser så behöver alger antingen kisel, nitrat eller fosfat (om man tar bort de rent fotosyntetiserande), jag kör osmos med silikatfilter så jag tror inte det är kiselalger, om jag inte har att något släpper kisel.. vilket jag inte känner till att där är något som gör..

Jag kör amtra phosfa-reduct något, som är järnbaserad, så jag har tänkt mig att fosfat inte varit något stort problem, sen har jag inte lyckats mäta något nitrat.. men jag hittade lite inlägg igår om foder och att de släpper nitrat och fosfat.... så att detta är någon form av övergödning i karet ter sig med dagens kunskap troligt.. algblomning helt enkelt.. sen är det bara vilket kh som bestämmer vilka alger som trivs..

ska kolla mer på detta och mäta lite på maten.. problemet är att jag har två damseller och två räkor.. dessa matar jag med totalt 10 små pelletsar om dagen.. vid ett tillfälle, jag måste nästan ge dem 10st för att de ska fatta att det är mat och hinna ta något innan det lagt sig på bottnen eller i något skrymsle..

poolman:

ja.. men jag tror att detta är cyano bakterier som är bruna.. som kommer.. men har inte identifierat detta riktigt än.. men låter som du är ute för samma utmaningar som jag är.. säg till om du observerar något intressant..

post-4058-14468916198979_thumb.jpg

post-4058-14468916199119_thumb.jpg

post-4058-14468916199279_thumb.jpg

post-4058-14468916199418_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tidigare haft ett väldigt högt kH på ca 12-15 och har då inte haft problem med några oönskade alger i mer mängd än att man har fått putsa rutorna någon gång i veckan.

Nu har jag iofs inte använt osmos då heller, så jag kan tänka mig att den har "hjälpt till" att hålla nivåerna där uppe.

Jag har nu ett mjukare vatten och kör med osmos, men då mitt kar är relativt nystartat så vet jag inte hur det kommer visa sig förrens om några veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej,

Jag kan fortsätta med att meddela att tillväxten av bruna alger/bakterier är minimal med kH över 7.. min målsättning är att hålla det runt nio, och jag är påväg dit, försöker hålla det stabilt också, vilket är svårt med så liten vattenvolym,

De röda algerna verkar inte explodera alls på samma sätt som de bruna göra, har till och med sett tendens att de försvinner under natten (eller blir uppätna)

undersöker fortfarande övergödningstanken

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan.

har själv dessa bekymmer med bruna cyanos, mätt mitt KH som låg på ofantligt låga 4.

Har fått väntat på min beställning av ett kilo bikarbonat när jag fick det tillverkade jag dubbelbuffert. ökade till över 10 i skalan ser redan en rejäl förbättring av slemmet.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Intressant jupiter, kul att du ser samma tendens som jag med detta.

lite frågor, är du helt säker på att det är cyanobakterier?? Hur lyckades du med en positiv identifierng av detta??? jag misstänker att mina är cyanos, men på vilken grund är jag lite så där..

Har du några skivanemoner i ditt kar? Det jag ser när jag tillsätter min buffert, som är triple buffert med natriumborat också i, är att de verkar protestera, Jag vet inte om de protesterar mot den snabba ändringen, eller mot något av de tre preparat jag tillsätter, dvs, karbonat, bikarbonat eller borat..

Sedan gjorde jag en intressant observation, om du kollar bild 2 och 3 ovan på de röda algerna jag har istället, så ligger de bland lite "grus" jag tog upp gruset igår och mätte PO4, NO3, NO2, mätte inget nitrat eller nitrit, men PO4 testet ballade ur, det var knallblått (testet är vitt vid 0 i fosfat, blåare för mer och mer fosfat..)

det gruset suger jag upp varje vecka, men det är först nu jag hittat lite av min tillförsel av fosfat i systemet, fiskavföring.. men jag undrar hur jag kan ha så mycket fosfat där, jag hittar inget nitrat/nitrit.. dvs var e andra halvan av avföringen..

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...