daniel_i_malmö Postat 21 oktober 2008 Postat 21 oktober 2008 HejSom komplement till 150W MH belysningen ovanför min chromiskub har jag skaffat en ramp med 2x24W t5. I denna har jag satt ett Giesemann Pure Actinic och ett Aqua Medic Reef Blue. Det ger lite skillnad i färgerna på korallerna. Men gör de extra 48 watten av denna typ någon nämnvärd nytta för korallerna eller fyller de framför allt en estetisk effekt?MH-lampan är en helt ny 10000K Aqua Medic.Bör rören stå på hela dagen eller räcker det när vi är hemma och kan beundra akvariet? Citera
daniel_i_malmö Postat 25 oktober 2008 Författare Postat 25 oktober 2008 Ingen som har något att komma med? Citera
Trilobite Postat 25 oktober 2008 Postat 25 oktober 2008 De är mest snygga - de ligger i fel del av spektrum för att vara optimala för fotosyntes. Citera
Lasse Postat 25 oktober 2008 Postat 25 oktober 2008 Mattias - jag är inte helt säker på att det bara är en estetisk fråga. Både Klorofyll a och b använder blått ljus - se diagram under. Klorofyll a har ett optimum just kring Artinics 420 nmDet är också dett ljus som finns på djupare vatten (under 3-4 m)MVH Lasse Citera
Trilobite Postat 25 oktober 2008 Postat 25 oktober 2008 Hehe - jag satt precis och kollade spektrum eftersom jag hade en känsla av att jag nog snackade skit! Tack! Citera
daniel_i_malmö Postat 26 oktober 2008 Författare Postat 26 oktober 2008 Hmm ja det var väl det svaret jag inte ville ha Men då får de stå på lika länge som MHn då. Hur länge är optimalt om man tar hänsyn till såväl korellernas behov som armaturens vämreutveckling och min el-räkning? Citera
Trilobite Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 Jag brukar köra blårör i 12 timmar/dygn och MH i 7 Citera
Lasse Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 Om vi säger så här Daniell så ger nog din MH tillräckligt för tillväxten när den är på men oftast kan man ju inte köra så kraftig belysning hela fotoperioden. Att då kanske komplettera med blåljus som får tända upp några timmar innan "High Noon" och släckas sedan för att återigen tändas upp frammåt kvällen för att ge ett snyggt intryck samt kanske vara igång några timmar till kanske är en god idé. Ett litet förslag Blåljus på vid 12 tiden - MH på vid 15 tiden - blåljus släcks 15:30 och tänds igen vid 7 tiden. MH släcks vid 21 tiden och blåljuset först vid 23 tiden. Man kan även kompletera med ett rör i de röda våglängderna.MVH LasseSåg nu att Mattias tänkt ungefär samma Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.