Gå till innehåll

Actinic och blå rör, gör de nytta?


daniel_i_malmö

Rekommenderade inlägg

Hej

Som komplement till 150W MH belysningen ovanför min chromiskub har jag skaffat en ramp med 2x24W t5. I denna har jag satt ett Giesemann Pure Actinic och ett Aqua Medic Reef Blue. Det ger lite skillnad i färgerna på korallerna. Men gör de extra 48 watten av denna typ någon nämnvärd nytta för korallerna eller fyller de framför allt en estetisk effekt?

MH-lampan är en helt ny 10000K Aqua Medic.

Bör rören stå på hela dagen eller räcker det när vi är hemma och kan beundra akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias - jag är inte helt säker på att det bara är en estetisk fråga. Både Klorofyll a och b använder blått ljus - se diagram under. Klorofyll a har ett optimum just kring Artinics 420 nm

fotosyntes&pH07.gif

Det är också dett ljus som finns på djupare vatten (under 3-4 m)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi säger så här Daniell så ger nog din MH tillräckligt för tillväxten när den är på men oftast kan man ju inte köra så kraftig belysning hela fotoperioden. Att då kanske komplettera med blåljus som får tända upp några timmar innan "High Noon" och släckas sedan för att återigen tändas upp frammåt kvällen för att ge ett snyggt intryck samt kanske vara igång några timmar till kanske är en god idé. Ett litet förslag Blåljus på vid 12 tiden - MH på vid 15 tiden - blåljus släcks 15:30 och tänds igen vid 7 tiden. MH släcks vid 21 tiden och blåljuset först vid 23 tiden. Man kan även kompletera med ett rör i de röda våglängderna.

MVH Lasse

Såg nu att Mattias tänkt ungefär samma :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...