Halogen Postat 28 oktober 2008 Dela Postat 28 oktober 2008 ....som samlats i en avfuktare med kondensorteknik. Tänkte om det finns några direkta farligheter....bakteriebildning eller dyligt annars borde det väl gå bra. Grejen är att vi ska iväg till Thailand i 3veckor i början på nästa år. Och jag funderar på lösningar som gör livet lite enklare för min fiskvakt.Det är FO jag pratar om också./ Hälsningar Pär Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
daniel_i_malmö Postat 28 oktober 2008 Dela Postat 28 oktober 2008 Det jag har hört, när det talats om att återvinna vatten från avfuktare för att kunna använda i akvariebruk, är att kondensen ofta samlas upp och rinner längs kopparbleck - eller andra metaller. Och att det mjuka reaktiva vattnet därför skulle innehålla skadliga mängder av tex koppar.Om detta stämmer för din modell av avfuktare, eller över huvud taget vet jag dock inte. Men det kan vara värt att ha i åtanke. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 28 oktober 2008 Dela Postat 28 oktober 2008 Det beror lite på den kondensor som används - är den av koppar så kanske det inte är en bra idéeMVH Lasse daniel hann före. Jag har hört detta också men aldrig testat. Är kondensorn av aluminium så skall det inte påverka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 28 oktober 2008 Dela Postat 28 oktober 2008 Annars kan du väl ställa fram en regnvattentunna på golvet som osmosvattentank, det borde väl räcka i ett par veckor? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alofstrand Postat 28 oktober 2008 Dela Postat 28 oktober 2008 det finns massor av äckliga bakterier på förångarlamellerna som du inte vill ha i vattnet kan jag lova dig.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Halogen Postat 1 november 2008 Författare Dela Postat 1 november 2008 Det jag har hört, när det talats om att återvinna vatten från avfuktare för att kunna använda i akvariebruk, är att kondensen ofta samlas upp och rinner längs kopparbleck - eller andra metaller. Och att det mjuka reaktiva vattnet därför skulle innehålla skadliga mängder av tex koppar.Om detta stämmer för din modell av avfuktare, eller över huvud taget vet jag dock inte. Men det kan vara värt att ha i åtanke.Jag tror det är koppar, så det är nog ingen bra idé. Jag ska kolla om det är mätbart med salifert test. Om det inte är det och med tanke på att vattnet späds så kanske det inte har så stor betydelse i ett FO system. Risken med koppar i högre doser är väl att man kan slå ut nyttobakterier.Annars kan du väl ställa fram en regnvattentunna på golvet som osmosvattentank, det borde väl räcka i ett par veckor?Jo, jag har en tunna på dryga 100liter, så det kanske räcker. Men tanken slog mig att å ena sidan så står jag och producerar osmosvatten och från avfuktarn håller jag på och tömmer behållaren typ var 3:e dag i avloppet. Kändes som dubbeljobb. Samtidigt så finns kanske risken för bakterietillväxt i stillastående vatten också. Det bästa kanske vore att ha ett UV och cirkuation i osmostunnan.det finns massor av äckliga bakterier på förångarlamellerna som du inte vill ha i vattnet kan jag lova dig..Troligtvis är det så .....Tack för alla svar. Det blir nog en rejäl tunna men som också borde kompleteras med ett UV./ Hälsningar Pär Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.