Gå till innehåll

Går det att återvinna avdunstat vatten......


Halogen

Rekommenderade inlägg

....som samlats i en avfuktare med kondensorteknik. Tänkte om det finns några direkta farligheter....bakteriebildning eller dyligt annars borde det väl gå bra. Grejen är att vi ska iväg till Thailand i 3veckor i början på nästa år. Och jag funderar på lösningar som gör livet lite enklare för min fiskvakt.

Det är FO jag pratar om också.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag har hört, när det talats om att återvinna vatten från avfuktare för att kunna använda i akvariebruk, är att kondensen ofta samlas upp och rinner längs kopparbleck - eller andra metaller. Och att det mjuka reaktiva vattnet därför skulle innehålla skadliga mängder av tex koppar.

Om detta stämmer för din modell av avfuktare, eller över huvud taget vet jag dock inte. Men det kan vara värt att ha i åtanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag har hört, när det talats om att återvinna vatten från avfuktare för att kunna använda i akvariebruk, är att kondensen ofta samlas upp och rinner längs kopparbleck - eller andra metaller. Och att det mjuka reaktiva vattnet därför skulle innehålla skadliga mängder av tex koppar.

Om detta stämmer för din modell av avfuktare, eller över huvud taget vet jag dock inte. Men det kan vara värt att ha i åtanke.

Jag tror det är koppar, så det är nog ingen bra idé. Jag ska kolla om det är mätbart med salifert test. Om det inte är det och med tanke på att vattnet späds så kanske det inte har så stor betydelse i ett FO system. Risken med koppar i högre doser är väl att man kan slå ut nyttobakterier.

Annars kan du väl ställa fram en regnvattentunna på golvet som osmosvattentank, det borde väl räcka i ett par veckor?

Jo, jag har en tunna på dryga 100liter, så det kanske räcker. Men tanken slog mig att å ena sidan så står jag och producerar osmosvatten och från avfuktarn håller jag på och tömmer behållaren typ var 3:e dag i avloppet. Kändes som dubbeljobb. Samtidigt så finns kanske risken för bakterietillväxt i stillastående vatten också. Det bästa kanske vore att ha ett UV och cirkuation i osmostunnan.

det finns massor av äckliga bakterier på förångarlamellerna som du inte vill ha i vattnet kan jag lova dig..

Troligtvis är det så .....Tack för alla svar. Det blir nog en rejäl tunna men som också borde kompleteras med ett UV.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...