per-åke Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Tyvärr ser det ut som mitt nystartade kar har drabbats av oodinium.Min gula kirurg är värst drabbad.Han har små vita prickar mindre än saltkorn stora på kroppen.Färgen är mattare än normalt.Eftersom jag har svårt att skilja vita prick från oodinium så undrar jag omJBL oodinol tar BÅDE vita prick och oodinium ?Vet att denna medicin innehåller koppar så jag har startat ett karantän kar där allamina fiskar går nu.Skall sätta in uvc i morgon i huvudkaret som är drabbat.När vågar man sätta i fisken i huvudkaret igen ?Är Salifert stopp parasit bra att medicinera huvudkaret med eller räcker uvc ? Citera
petrol Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Om du har ett karantänskar som fiskarna går i: Kör hyposalinitymetoden istället för medicin. Citera
per-åke Postat 30 oktober 2008 Författare Postat 30 oktober 2008 Petter Hur bär man sig åt då ? känner ej till denna metod. Citera
petrol Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Sökfunktionen här på forumet är fantastiskt;)https://www.saltvattensguiden.se/forumet/search.php?searchid=1765503Hoppas det går bra för sjuklingarna. Citera
per-åke Postat 4 november 2008 Författare Postat 4 november 2008 Ingen som vet hur länge parasiterna kan leva i huvudkaret utan fisk ?Det ser ut som fiskarna "repar" sig men jag skall ha dom kvar ett bra tag till i karantänsakvarietför säkerhets skull. Citera
Lasse Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Det man brukar säga som regel är ca 3 veckor men det är ingen garanti. Hos parasiter är det väldigt vanligt med en genetisk variation som gör att några "dumskallar" kan cysta sig betydligt längre. Det som avgör senare om det skulle vara så att du har kvar några få cystor är dina fiskars grundkondition och förmåga att motstå enstaka parasiter.MVH Lasse Citera
per-åke Postat 4 november 2008 Författare Postat 4 november 2008 Lasse.Om fiskarna får upp en bra grundkondition,och jag kör uvc.När tror du då att man med någorlunda säkerhet kan släppa i fiskarna igen.Du skrev "betydligt mer än 3 veckor" är det kanske 6 veckor eller flera månader? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.