Guest Jomari Postat 26 september 2004 Dela Postat 26 september 2004 Var får jag tag på fin levandesten nu för tiden?? Den ska va ruskigt fin, betalar gärna bra för lite kvalitet.....*L*//Jonas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 26 september 2004 Dela Postat 26 september 2004 finns en i gbg är med på länkarna på startsidan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
zippo Postat 27 september 2004 Dela Postat 27 september 2004 Var får jag tag på fin levandesten nu för tiden?? Den ska va ruskigt fin, betalar gärna bra för lite kvalitet.....*L*//Jonasär du inte nöjd med utbudet här i stan ? heller söker du någon speciell sten ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Magnus Postat 27 september 2004 Dela Postat 27 september 2004 Lindköping har väldigt fin sten!/Magnus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
zippo Postat 27 september 2004 Dela Postat 27 september 2004 Lindköping har väldigt fin sten!/Magnusså stenen som finns här i stan är inget bra alltså ?hörde nåt om ny sten för ca 130 kr/kg någon som vet va det va för sten ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thomas5547 Postat 27 september 2004 Dela Postat 27 september 2004 Köper man mycket sten... så kan man alltid snacka pris av handlaren.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
xperx Postat 27 september 2004 Dela Postat 27 september 2004 Den fanns nån snubbe som köpte LS på Korallrevet och körde en burk med bara sten och inga djur. Han såg efter några dagar ett fiskyngel som simmade omkring i burken, som måste följt med stenen. Det säger väl en del om kvaliteten på deras sten. MEN den är den dyraste du kommer hitta 190:- per kg... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 27 september 2004 Dela Postat 27 september 2004 Lomma vinner.. 195:- / Kg Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 27 september 2004 Dela Postat 27 september 2004 jag köpte av marin-akvariet,180 kr kg,bra kvalle,har även billigarelite sämre kvalitet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Jomari Postat 27 september 2004 Dela Postat 27 september 2004 Priset är ju absolut inget som är jätte viktigt, men jag vill ha 100% fräsch med mycket koraller, alger och småkryp på.....!!!Zippo: Vem har bra sten i den här stan??????????????????????Jag ska ha tag på 150kg superfin sten så tips är välkomna!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest NoName Postat 27 september 2004 Dela Postat 27 september 2004 "Den fanns nån snubbe som köpte LS " -Låt mig gissa:samma "snubbe"har enpolarevars kusin kände en annan snubbe som hade träffat en vänsterhänt somi sin turpåstod atten avlägsen släktingvilken dessutomär döv haddehört rykten om atthans tremännings farsasom för övrigt är blind såg sin hemlösa granne spöa Mike Tyson!!. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
zippo Postat 27 september 2004 Dela Postat 27 september 2004 "Den fanns nån snubbe som köpte LS " -Låt mig gissa:samma "snubbe"harenpolarevars kusin kände en annan snubbe som hade träffaten vänsterhänt somi sin turpåstod atten avlägsensläktingvilken dessutomär döv haddehört rykten omatthans tremännings farsasom för övrigt är blind såg sinhemlösa granne spöa Mike Tyson!!.<span class="bold">Jomari<font style="font-weight: normal;" size="2"> har du kollat med reefzone ? http://www.reefzone.tk/ </span><span class="bold"></span><span class="bold"></span> Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Jomari Postat 27 september 2004 Dela Postat 27 september 2004 Zippo: Jag vill ha tag på fin sten, jag menar perfekt, men jag får väl börja leta utomlands istället....*L*//Jonas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
zippo Postat 27 september 2004 Dela Postat 27 september 2004 Jomari : okey ? lycka till ,kanske blir att importera själv då ."vad vet jag, jag vet inte ens hur perfekt LS ser ut." Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 27 september 2004 Dela Postat 27 september 2004 Det lär väll inte vara lätt att hitta nån med koraller på dessa kommer ju att säljas som koraller istället Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Jomari Postat 27 september 2004 Dela Postat 27 september 2004 Jag har själv tidigare importerat extremt fin levandesten med mycket koraller och diverse svampar och polyper på.Pratade tidigare idag med en snubbe som hadeköpt sådan sten som tydligen var frå karibien, tror att det var nån dansk affär och kostade ca 235 spänn kilot, men den var extremt porås och hålig med mycket koraller på.......vi får se om jag får reda på ikväll var han hade köpt den....*L*//Jonas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
xperx Postat 2 oktober 2004 Dela Postat 2 oktober 2004 Visst, häckla på ni bara ...Hörde det av Roger på korallrevet som sålde stenen till honom. Har handlat där i många år, så jag ser ingen anledning till att han skulle ljuga för mig... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 3 oktober 2004 Dela Postat 3 oktober 2004 Frågan är ju vad som är perfekt sten.En del sten tas direkt från revet och skeppas fuktig till våra akvarium... den här stenen har givetvis mer liv på sig. Men samtidigt riskerar man att få med en massa död svamp, bönsyrse-räkor och annat.En del sten borstas med kraftiga kvastar för att bli av med svampar och liknande... mkt korall och bra grejer dör givetvis, men risken att man får en krasch i akvariet pga av stenen är mycket mindre. Bönsyrse-räkor, krabbor och andra odjur är dock kvar...För att bli av med de här så läggs stenen upp på land i solskenet ett par timmar. Bakterierna och algerna på och i stenen klarar det här utan problem så länge stenen är fuktig. Krabbor och bönsyrse-räkor kommer dock att överge stenen ganska snabbt. Så den här stenen är relativt säker att stoppa ner i akvariet... men samtidigt rensad på mycket liv.Vilken sten är bäst? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
xperx Postat 4 oktober 2004 Dela Postat 4 oktober 2004 Korallrevet: "tvättad" LS. Dvs de skrubbar bort all "skit" som kan följa med men den har en hel del yttre liv kvar. "Wet stock" (lagras i vatten hos leverantören)från början till slut.JR: inte "tvättad" LS. Allt liv på och i stenen följer med såvida det inte trillar av av sig själv. "Wet stock" (lagras i vatten hos leverantören) från början till slut.Fördelen med icke "tvättad" är att man kan få med hur sjuka (menat på ett bra sätt .) grejer som helst. Nackdelen är dock att döende svampar, alger och liknande kan förpesta vattnet.Tips: Innan man börjar bygga med sin nya LS kan man ju belysa den under vatten och plocka bort sånt som ser skadat, ruttnade och dött ut. Saker som luktar illa är i regel inget vidare. Sänk sen ner stenen ett tag i anting en balja med svin hög salthalt, eller väldigt lågt PH. På så vis kan man få t. ex mantisräkor att lämna sin "bostad" hals över huvud...detta är bara mina egna funderingar och tips. Ingen garanti för att det hjälper till 100%... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.