Gå till innehåll

Fin Levandesten.....


Guest Jomari

Rekommenderade inlägg

Den fanns nån snubbe som köpte LS på Korallrevet och körde en burk med bara sten och inga djur. Han såg efter några dagar ett fiskyngel som simmade omkring i burken, som måste följt med stenen. Det säger väl en del om kvaliteten på deras sten. MEN den är den dyraste du kommer hitta 190:- per kg...smiley19.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Priset är ju absolut inget som är jätte viktigt, men jag vill ha 100% fräsch med mycket koraller, alger och småkryp på.....!!!

Zippo: Vem har bra sten i den här stan??????????????????????

Jag ska ha tag på 150kg superfin sten så tips är välkomna!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Den fanns nån snubbe som köpte LS "

-Låt mig gissa:samma "snubbe"har enpolarevars kusin kände en annan snubbe som hade träffat en vänsterhänt somi sin turpåstod atten avlägsen släktingvilken dessutomär döv haddehört rykten om atthans tremännings farsasom för övrigt är blind såg sin hemlösa granne spöa Mike Tyson!!

smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Den fanns nån snubbe som köpte LS "

-Låt mig gissa:samma "snubbe"har

enpolarevars kusin kände en annan snubbe som hade träffat

en vänsterhänt somi sin turpåstod atten avlägsen

släktingvilken dessutomär döv haddehört rykten om

atthans tremännings farsasom för övrigt är blind såg sin

hemlösa granne spöa Mike Tyson!!

smiley2.gif.

smiley37.gifsmiley37.gifsmiley37.gif

<span class="bold">Jomari<font style="font-weight: normal;" size="2"> har du kollat med reefzone ? http://www.reefzone.tk/

</span><span class="bold"></span><span class="bold">

</span>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv tidigare importerat extremt fin levandesten med mycket koraller och diverse svampar och polyper på.

Pratade tidigare idag med en snubbe som hadeköpt sådan sten som tydligen var frå karibien, tror att det var nån dansk affär och kostade ca 235 spänn kilot, men den var extremt porås och hålig med mycket koraller på.......vi får se om jag får reda på ikväll var han hade köpt den....*L*

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är ju vad som är perfekt sten.

En del sten tas direkt från revet och skeppas fuktig till våra akvarium... den här stenen har givetvis mer liv på sig. Men samtidigt riskerar man att få med en massa död svamp, bönsyrse-räkor och annat.

En del sten borstas med kraftiga kvastar för att bli av med svampar och liknande... mkt korall och bra grejer dör givetvis, men risken att man får en krasch i akvariet pga av stenen är mycket mindre. Bönsyrse-räkor, krabbor och andra odjur är dock kvar...

För att bli av med de här så läggs stenen upp på land i solskenet ett par timmar. Bakterierna och algerna på och i stenen klarar det här utan problem så länge stenen är fuktig. Krabbor och bönsyrse-räkor kommer dock att överge stenen ganska snabbt. Så den här stenen är relativt säker att stoppa ner i akvariet... men samtidigt rensad på mycket liv.

Vilken sten är bäst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallrevet: "tvättad" LS. Dvs de skrubbar bort all "skit" som kan följa med men den har en hel del yttre liv kvar. "Wet stock" (lagras i vatten hos leverantören)från början till slut.

JR: inte "tvättad" LS. Allt liv på och i stenen följer med såvida det inte trillar av av sig själv. "Wet stock" (lagras i vatten hos leverantören) från början till slut.

Fördelen med icke "tvättad" är att man kan få med hur sjuka (menat på ett bra sätt smiley2.gif.) grejer som helst. Nackdelen är dock att döende svampar, alger och liknande kan förpesta vattnet.

Tips: Innan man börjar bygga med sin nya LS kan man ju belysa den under vatten och plocka bort sånt som ser skadat, ruttnade och dött ut. Saker som luktar illa är i regel inget vidare. Sänk sen ner stenen ett tag i anting en balja med svin hög salthalt, eller väldigt lågt PH. På så vis kan man få t. ex mantisräkor att lämna sin "bostad" hals över huvud...

detta är bara mina egna funderingar och tips. Ingen garanti för att det hjälper till 100%...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...