Gå till innehåll

Min Xenia pumpar inte varför ?


Rekommenderade inlägg

Hej jag har försökt att leta om det fanns något svar på denna fråga sedan tidigare men kunde inte hitta någon som matchar min målsättning. Hoppas någon kan förklara för mig varför inte min xenia pumpar. Den växer på bra och blir större och större även viss förökning sker men kan inte säga att den växer som ogräs.

Jag har börjat tillsätta jod och strontium kalcium och buffer. Jag kör med ett salt som innehåller extra mg+

Kan någon komma med en rimlig förklaring? (Kommer starta upp med balling snart)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag har försökt att leta om det fanns något svar på denna fråga sedan tidigare men kunde inte hitta någon som matchar min målsättning. Hoppas någon kan förklara för mig varför inte min xenia pumpar. Den växer på bra och blir större och större även viss förökning sker men kan inte säga att den växer som ogräs.

Jag har börjat tillsätta jod och strontium kalcium och buffer. Jag kör med ett salt som innehåller extra mg+

Kan någon komma med en rimlig förklaring? (Kommer starta upp med balling snart)

Vet att vissa Xenia inte alls "pumpar", har ni någon bild? Ingen anthelia du har ? ;)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenia kan sluta pumpa om PH värdet är lågt, dessutom om det är dåligt med ljus pumpar de sämre

Det konstiga är ju att de verkar stortrivas de växer och blir fylligare och slår skott. Mina andra koraller i akvariumet blir jättestor och växer, dock inte mina euphyllior de slår inte ut som de skall. Kan det vara någon koppling där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De växer och allt annat i karet växer också förutom euphyllian som inte heller vill slåt ut fullt. är skummt men jag fortsätter väl sköta mina vattenbytten och fylla på med spårämnen får vi se

Euphyllia gillar väl inte för strömt, så det kan väl vara anledningen. Annars så är mitt tips att om du har xenia på nån liten "flyttbar" sten så skulle jag testa att flytta runt den med några dagars mellanrum mellan olika platser i akvariet (olika ljust och strömt) för att se om den börjar pumpa nånstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...