Gå till innehåll

Smärre problem


Mikael P

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har ju köpt saltbjörkans gamla 200 liters kar och sitter och funderar på en sak när det gäller belysningen i det.

Där är en T8 med 2 blå rör, en T5 med vita rör och en 150W MH.

Problemet jag har är att när man titta på rampen underifrån så ser man att max 40% av MH har fri väg ner till karet, syntes rätt tydligt när jag hade det nere nu och det satt saltavlagringar på ungefär 40% av ytan på glaset. I dagsläget är ljuset på ca 10h/dag, enbart blått den första och sista halvtimmen och MH ligger på under ca 3h (18-21). Är det möjligt att plaocka bort den ena rampen (T5 i nuläget då det har det vita ljuset och jag precis köpt nya blå rör till T8:an) och ersätta detta med en ökning av tiden på MH istället? På det viset skulle jag kuna flytta MH så att den inte lägger det mesta ljuset på ovansidan av reflektorerna :ler:

Har inte en aning om detta räcker för karet eller det är tvunget att ha 4 rör +MH för att det ska må bra. Kan ju eventuellt byta ut det ena röret mot ett vitt istället om det gör nån skillnad.

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

hoppas du är nyd förövrigt med mitt gammal kar =)

Eftersom jag vet hur det ser ut så kommer nog ingen annan förstå min förklaring hehe men du gör nog!

Du kan ju alltid ta bort den ena reflektorn på t8 rampen och den ena reflektorn på T5 rampen så får du ju ner med ljuse i karet. vet i försej inte hur mycket du tappar i ljus styrka från t5 amaturen,,

hoppas du fattar /Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju faktiskt inte så dum lösning, även om jag tappar det ljus som hade reflekterats ner via de reflektorerna så lär jag ju ändå få ut mer ljus än om jag tar bort en hel ramp. Dessutom så får jag ju mer ljus från MH'n. Ska testa detta, tack för tipset.

Och du behöver inte vara orolig :-) Jag är mycket nöjd med karet, bara tanten som inte riktigt förstår hur jag kan tycka att det är så kul att studera det, kolla runt på nätet om fiskar och koraller mm. Har det placerat jämte min dator så jag ser det hela tiden :-)

De mesta algerna har börjat minska ner också, hade ett konstant lager av grönalger på glasen så det var som en dimma när jag drog algskrapan över det. Knappen har börjat föröka sig med, sitter en liten på 2-3 mm i diameter jämte den och trädet verkar växa lite med, kan vara som jag inbillar mig men tror inte det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...