Gå till innehåll

Kristall klart


Micke.T

Rekommenderade inlägg

Har sett många kar som har kristall klart vatten...hur gör dom...kan man använda sig av ett filter som tar små partiklarna eller finns det något annat knep. Jag har rätt så mycket smått "damm" som flyger runt. tänkte om det finns ett sett att komma från det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Partikelfilter kanske? Det är dock jobbigt att rengöra samt så måste de underhållas så de inte stället till det.

Det finns två metoder som jag vet om som skall ge en klar skillnad på vattnet.

-kalkwasser, billigt i inköp med en del labbande för att få en bra dos och så måste man blanda nytt rätt ofta.

-Ozon, dyrt i inköp och man måste vara nogran/försiktig med inställningen men sen rullar de mer eller mindre på.

Båda metoderna kan ställa till det ordentligt vid överdosering, så försiktighet är det som gäller.

Jag har själv kört med kalkwasser och de funkar bra även mot vissa bruna beläggningar samt för att höjja ph(ger även effekt på ca o kh).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör själv med lite aktivkol och det håller vattnet rätt klart må jag säga.

Irriterande är dock ibland mikrobubblor från skummaren.

Har tyvärr för litet kar för att hänga på 1000 olika anläggningar, men har man sump är det lite lättare, skulle jag kunna tänka mig.

Polare kör ozon och har kristall klart vatten.

Hur är det med UV-ljus?

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Partikelfilter kanske? Det är dock jobbigt att rengöra samt så måste de underhållas så de inte stället till det.

Det finns två metoder som jag vet om som skall ge en klar skillnad på vattnet.

-kalkwasser, billigt i inköp med en del labbande för att få en bra dos och så måste man blanda nytt rätt ofta.

-Ozon, dyrt i inköp och man måste vara nogran/försiktig med inställningen men sen rullar de mer eller mindre på.

Båda metoderna kan ställa till det ordentligt vid överdosering, så försiktighet är det som gäller.

Jag har själv kört med kalkwasser och de funkar bra även mot vissa bruna beläggningar samt för att höjja ph(ger även effekt på ca o kh).

//NiXoN

Har problem med partiklar i vattnet, kan tyvärr inte köra ozon för jag kör zeovit.

Hur påverkar kalkwasser partiklarna i vattnet ?

Jag har funderat på att köpa en kalkmixer/kalkwasser och påverkar det partiklarna så är köpet mycket närmare :-)

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några andra tips på klarare vatten ?

Vad tror ni om ultra life ?

Har hört att man inte skall köra med ozon med zeovit, är det någon som vet varför inte ?

// Johan

Använder du Coral Snow? Det påstår iaf Korallen-Zucht ger klarare vatten och de rekommenderar tom att man höjer belysningsrampen när man börjar dosera det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultralife tar inte dom större partiklarna, det är ju oftast dom som är störande. Däremot tar den pyttepartiklar och en del näringsämnen. Så delvis ger det väl klarare vatten fast med partiklar i.

Man måste ha sjukt bra cirkulation i karet med, annars lägger sig dammet på inredningen.

Större partiklar är det nog mekanisk filtrering som gäller, det är det enda jag lyckats med.

Ozon tar död på bakterierna i vattenkolumnen därav rekommenderas det inte till zeo system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder tyvärr inte Coral snow, ska nog läsa på lite om det på guiden.

Är det någon har provat Coral snow som kan säga om det blir mindre med partiklar m.m. ?

// Johan

Använder du Coral Snow? Det påstår iaf Korallen-Zucht ger klarare vatten och de rekommenderar tom att man höjer belysningsrampen när man börjar dosera det.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan jag la i sand i karet så har det blivit så mycket partiklar som far runt, tror tom att det är delvis sand som flyger runt. Varför köpte jag den finnaste sanden ? :-(

Borde suga ur sanden och byta mot större sand korn, problemet är att det är mycket sand....

// Johan

Ultralife tar inte dom större partiklarna, det är ju oftast dom som är störande. Däremot tar den pyttepartiklar och en del näringsämnen. Så delvis ger det väl klarare vatten fast med partiklar i.

Man måste ha sjukt bra cirkulation i karet med, annars lägger sig dammet på inredningen.

Större partiklar är det nog mekanisk filtrering som gäller, det är det enda jag lyckats med.

Ozon tar död på bakterierna i vattenkolumnen därav rekommenderas det inte till zeo system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...