Gå till innehåll

Håller levande sten att dö?


alvedon80

Rekommenderade inlägg

Ja som rubriken säger så händer det lite konstiga grejer i mitt kar. Det är så att i början när jag fick mitt levande sten så var det fullt liv i dem på kvällarna när jag lyste upp med ficklampa men nu några månader senare så har antalet "invånare" sjunkit markant, och med merkant menar jag bara några enstaka som jag ser.

Alla minna fiskar mår bra och alla vatten värdena är ok. Är detta normalt eller?

Jag har oxså tänk att det kan vara mitt Kopparbandade fjärilsfisken som har käkat upp dem, för att han är jämt på stenarna och plockar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Farzad!

När du köpte din levande sten och la i ditt akvarium så var det inga rovdjur som var ett hot mot de små kräftdjuren. Nu när du har fiskar i karet så är det en del av naturens gång att det försvinner en del småkryp, speciellt om du har fiskar som äter dem som basföda, typ mandarinfisk eller i ditt fall den kopparbandade pincettfisken.

När det finns en hotbild för de små krypen så håller de sig ofta undan och gömmer sig inne bland stenen där du inte har så lätt för att se dem.

Jag tror att du kan vara lugn, din sten dör inte bara för att småkrypen försvinner från dess yta, det är inne i stenen de viktigaste bakterierna finns. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...