Jaken Postat 22 november 2008 Postat 22 november 2008 Spanade in den här papegojfisken när jag var och handlade på Metro i Täby i dag.Smakar är som gös ungefär enligt personen i fiskdisken. 169:-/kg och då var man tvungen att köpa hela.Någon som kan gissa ett latinskt namn? Citera
Lasse Postat 22 november 2008 Postat 22 november 2008 Här kan du letahttp://www.fishbase.se/identification/specieslist.cfm?famcode=364&areacode=&spines=&fins=Skulle titta nogrannare på släktet Scarus. Om du köpte den och kan göra mätningar så är det några nycklar här http://www.fishbase.se/keys/AllKeys.cfm?famcode=364De här hjälpmedlen bra att ha men det senare kräver oftast en död fisk.MVH Lasse Citera
crille Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 Fylld papegojfisk 4 pers4 små papegojfiskar dill100 g smör eller margarin koriander½ dl finhackad purjolök ½ dl färsk, hackad mejram och litet rosmarin (eller dubbla mängden torkade kryddor)saften av 1 citron salt, vitpeppar2 msk vitt vin Sätt ugnen på 200°. Tag ur fiskarna. Rör ihop purjolök, vin, citronsaft och kryddor med smöret och fyll buken på fiskarna med blandningen. Svep in varje fisk i ett foliepaket och baka dem i ugn i 15-20 min. Servera med en sallad och pressad potatis eller en potatisgratäng. Citera
Wiking Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 Du glömde en sak Crille, adress och klockslag! Citera
crille Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 hehe, får få tag på en bara:) då kommer inbjudan Citera
Jaken Postat 23 november 2008 Författare Postat 23 november 2008 Kan tillägga att den var riktigt stor och grov, minst fem kilo.Låter riktigt smaskigt Crille. Citera
crille Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 när jag var i sharm el sheik o hurghada åt jag mycket fisk, tyvärr fick man inte reda på vilka sorterdet var,egyptierna har sina egna namn. just papegojfisk låter intressant pga deras kostvanor:) Citera
salar Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 Jaken, jag blir besviken när du springer i fiskdiskar och letar mat.I dag landade jag och kompisen 9st öringar efter 4 timmar i vadarbyxorna och ca 12sek/m med snö yra i ansiktet.Och som en snäll fiskare så simmade 7st tillbaka för att bli lika stora (50 cm) som dom som blev mat. Patrik Citera
Bygert Postat 5 december 2008 Postat 5 december 2008 Då vet vi att det går att sälja den typen av fisk för 169:-/kg, då är det väl bara att saltvattensaffärerna följer efter i den prissättningen... Citera
crille Postat 5 december 2008 Postat 5 december 2008 Då vet vi att det går att sälja den typen av fisk för 169:-/kg, då är det väl bara att saltvattensaffärerna följer efter i den prissättningen...jo fast det är roligare med levande fiskar:) Citera
Wiking Postat 5 december 2008 Postat 5 december 2008 Rätt. Kilopriset på Död eller Levande fisk bör ju skilja sig åt en del. Citera
Jaken Postat 5 december 2008 Författare Postat 5 december 2008 Då vet vi att det går att sälja den typen av fisk för 169:-/kg, då är det väl bara att saltvattensaffärerna följer efter i den prissättningen...Då kontrar jag med att saltvattensaffärerna borde höja priset på levande fiskar så att vi akvarister verkligen läser på före köp. Annars kan man precis som du skriver lika gärna gå och köpa död fisk i fiskdisken. Citera
Mattias Postat 23 mars 2009 Postat 23 mars 2009 http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2633871.svd Citera
DaTrucka Postat 23 mars 2009 Postat 23 mars 2009 Vi hade en sådan i butiken hemma får någon månad sedan. Påpekade för tjejen bakom disken att det är fisk som lever i tropiska korallrev och inte bör importeras hit då vi har fisk här hemma som smakar ungefär likadant. Bad dom tom söka på papegojfisk/parrotfish på Google och läsa lite om vilken nytta denna gör. Har inte sett någon sedan dess, hoppas att jag slipper se den något mer i fiskdisken. Citera
Kendra Postat 24 mars 2009 Postat 24 mars 2009 Vi hade en sådan i butiken hemma får någon månad sedan. Påpekade för tjejen bakom disken att det är fisk som lever i tropiska korallrev och inte bör importeras hit då vi har fisk här hemma som smakar ungefär likadant. Bad dom tom söka på papegojfisk/parrotfish på Google och läsa lite om vilken nytta denna gör. Har inte sett någon sedan dess, hoppas att jag slipper se den något mer i fiskdisken. Citera
Borg Postat 24 mars 2009 Postat 24 mars 2009 Vi hade en sådan i butiken hemma får någon månad sedan. Påpekade för tjejen bakom disken att det är fisk som lever i tropiska korallrev och inte bör importeras hit då vi har fisk här hemma som smakar ungefär likadant. Bad dom tom söka på papegojfisk/parrotfish på Google och läsa lite om vilken nytta denna gör. Har inte sett någon sedan dess, hoppas att jag slipper se den något mer i fiskdisken.Mycket bra Marko Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.