Gå till innehåll

Papegojfisk - snart i en fiskdisk nära dig?


Jaken

Rekommenderade inlägg

Här kan du leta

http://www.fishbase.se/identification/specieslist.cfm?famcode=364&areacode=&spines=&fins=

Skulle titta nogrannare på släktet Scarus. Om du köpte den och kan göra mätningar så är det några nycklar här http://www.fishbase.se/keys/AllKeys.cfm?famcode=364

De här hjälpmedlen bra att ha men det senare kräver oftast en död fisk.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fylld papegojfisk

4 pers

4 små papegojfiskar dill

100 g smör eller margarin koriander

½ dl finhackad purjolök ½ dl färsk, hackad mejram och litet rosmarin (eller dubbla mängden torkade kryddor)

saften av 1 citron salt, vitpeppar

2 msk vitt vin

Sätt ugnen på 200°. Tag ur fiskarna. Rör ihop purjolök, vin, citronsaft och kryddor med smöret och fyll buken på fiskarna med blandningen. Svep in varje fisk i ett foliepaket och baka dem i ugn i 15-20 min. Servera med en sallad och pressad potatis eller en potatisgratäng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaken, jag blir besviken när du springer i fiskdiskar och letar mat.I dag landade jag och kompisen 9st öringar efter 4 timmar i vadarbyxorna och ca 12sek/m med snö yra i ansiktet.

Och som en snäll fiskare så simmade 7st tillbaka för att bli lika stora (50 cm) som dom som blev mat. Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Då vet vi att det går att sälja den typen av fisk för 169:-/kg, då är det väl bara att saltvattensaffärerna följer efter i den prissättningen...

Då kontrar jag med att saltvattensaffärerna borde höja priset på levande fiskar så att vi akvarister verkligen läser på före köp. Annars kan man precis som du skriver lika gärna gå och köpa död fisk i fiskdisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Vi hade en sådan i butiken hemma får någon månad sedan.

Påpekade för tjejen bakom disken att det är fisk som lever i tropiska korallrev och inte bör importeras hit då vi har fisk här hemma som smakar ungefär likadant. Bad dom tom söka på papegojfisk/parrotfish på Google och läsa lite om vilken nytta denna gör. Har inte sett någon sedan dess, hoppas att jag slipper se den något mer i fiskdisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hade en sådan i butiken hemma får någon månad sedan.

Påpekade för tjejen bakom disken att det är fisk som lever i tropiska korallrev och inte bör importeras hit då vi har fisk här hemma som smakar ungefär likadant. Bad dom tom söka på papegojfisk/parrotfish på Google och läsa lite om vilken nytta denna gör. Har inte sett någon sedan dess, hoppas att jag slipper se den något mer i fiskdisken.

:woooow:-respekt:kram:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hade en sådan i butiken hemma får någon månad sedan.

Påpekade för tjejen bakom disken att det är fisk som lever i tropiska korallrev och inte bör importeras hit då vi har fisk här hemma som smakar ungefär likadant. Bad dom tom söka på papegojfisk/parrotfish på Google och läsa lite om vilken nytta denna gör. Har inte sett någon sedan dess, hoppas att jag slipper se den något mer i fiskdisken.

Mycket bra Marko

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...