Gå till innehåll

Fukt


Beppe

Rekommenderade inlägg

Hur har ni det med fukten i rummet där ni har erat kar? Jag ligger mellan 60-70%. Jag är lite bekymmrad över detta då ventilationen (självdrag) är dålig i mitt hus.

Vad ska fuktvärdet ligga på i bostaden? Finns det någon lösning förutom att köpa en dyr avfuktare?

Mvh Beppe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket intressant tråd! Jag har själv samma problem. När jag kommer hem på eftermiddagen så luktar det lite unket, inte mögel utan som sagt lite unket. Jag har inte mätt fukthalten i luften men kan tänka mig att den kan vara riktigt hög. Karet står i ett ganska stort rum på 30m2 som i sin tur anlsuter mot nästa rum på 25m2 o hallen som är runt 15m2 dessa i sin tur mot kök + två andra rum, totala ytan som är "öppen" är ca 160m2 o 3.20 i takhöjd så volymen är ganska stor. Nu i förra veckan köpte jag en avfuktare som klarar upp till 120m2, det var den enda som fanns till vettigt pris. första dygnet så afuktade maskinen ca 6 liter. Nu har det sjunkit till ca 3 liter per dygn. Jag kan tillägga att förutom ställde dit avfuktaren så stängde jag av data fläktarna som kylde ytan. Sumpskåpet stängda jag dörrarna till. Nu är det rätt så fuktigt i sumpskåpet men jag är orolig att jag bara "flyttar" ut fukten i rummet om jag installerar en fläkt?? Mitt akvarie har ingen kåpa, kan det bli bättre om jag bygger en med fläktar i eller?? Skriv hur ni upplever det hela o hur ni har löst problemen.smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, lite unken luft som sagt. Jag mäter fuktigheten med en vanlig hydrometer som är för bastu så jag vet inte hur tillförlilig denna är.

Vad fick du ge för avfuktaren, niclas?

Jag har en luftvärmepump som man kan köra avfuktning med, men detta fungerar bara när man inte kör med värme. Suck!

Idealen vore väl att ha en frånluftsfläkt som gick från överbyggnaden över karet direkt ut i luften utanför huset som en vanlig frånluftsfläkt.

Mvh Beppe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet en kille som gör tvärt om. Han odlar orkidéer och håller 70% i hela lägenhetensmiley1.gif

Han har köpt två stora ultraljudsluftfuktare som gör jobbet.

Ja, då är det väl läge att börja med det ocksåsmiley2.gif.

Hur stor avdunstning har ni? Min ligger runt 5l/dygn

Mvh Beppe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att fukten i sig e ett problem. Utan snarare fukt + dålig luft cirkulation. I min gamla lägenhet hade jag en luftfuktighet på 75%, mina orkideér trivdes och frodadessmiley14.gif, och jag hade aldrig problem med dålig lukt eller mögel.

I den jag har nu verkar luften i princip stå still. Ingen vidare ventilation alls, vilket medför en del problem med odör och liknandesmiley11.gif. Nu har jag ju bytt ner mitt akvarium från 280 till 50L, så det är inte alls lika fuktigt inne. Bara typ 60%, men det räcker verkar det som.

Tur att det e ny lägenhet på g. Ska vara nogrann med att kolla ventiler och liknande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...