Guest axel Postat 29 september 2004 Postat 29 september 2004 TjenareTänkte starta ett 450 liters akvarium imitt rum och nu har jag bara pumparna och skummaren kvar och köpa. Därför undrar jag vilka som är tystast (är det quietone pumparna och aquacare skummaren, eller?) Finns det några andra som är bra och tysta, tex grotech skummaren?&n bsp; Tack på förhand.Mvh/axel Citera
wrang Postat 29 september 2004 Postat 29 september 2004 -Tystaste pumpen är Deltec-Kör själv med en AquaCare 700A (syrestensskummare) denna är tyst.För att tysta ner det ytterligare så brukar man isolera bänken med ljuddämpnings mattor tex från Biltema, Mekonomen Citera
Guest Björn Postat 29 september 2004 Postat 29 september 2004 Eftersom jag bor i en etta och tvingas leva med karet dag och natt såhar ett tyst kar alltid varit viktigt för mig. Som jag ser det är intedet primära problemet i ljudjagandet själva ljudet från utrustning,iaf inte om man har ett skåp. Har man det går det att isolera med demattor som wrang nämnde, vilka är väldigt effektiva! Det störstaproblemet är stamljud som orsakas av vibrationerna, så om du ska ha ensump med utrustningen i finns det mattor som man har under kraftigahögtalare som är gjorda för att få bort just stammvibrationer som mankan lägga under sumpen. Sedan kan man lägga dämpande material underskummare och pumpar m.m Jag har lyckats få ett ganska tyst system nu,min Deltec MC500 är ganska tyst och jag köpte den just för denegenskapen. Citera
Guest Krille Postat 1 oktober 2004 Postat 1 oktober 2004 Det verkar som om Tunzes skummare är ganska tysta också! Citera
Klubbsson Postat 1 oktober 2004 Postat 1 oktober 2004 Bytte min Tunze 3115 skummare mot en deltec MCE 600 och Deltec skummaren låter mera. Citera
Dykaren Postat 1 oktober 2004 Postat 1 oktober 2004 Jag bor också i en etta och har inga problem med ljudet ifrån min AquaMedic Turboflotor Multi.När jag byter så blir det dock en GroTech utan tvekan. De är byggda för att vara tysta och EFFEKTIVA.Och när det gäller pumparna kan jag hålla med om Deltec's pumpar. Jag har dock ingen erfarenhet av Quietone. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.