Gå till innehåll

När börjar näringsvärdena att sjunka med Ultralith?


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Har kört Fauna Marins Zeolith system med ytterfilter i en månad nu men testerna på Nitrat och Fosfat visar fortfarande likadant. Med saliferts test ligger nitrat på 10 och fosfat på lite mer än 0.03mg/l. Skulle bli glad om någon kunde bekräfta om jag gör rätt eller inte?

Jag tillsätter just nu 0.5 ml av ultra bak och ultra min s och ökar dosen med 0.05 ml varje vecka och vattenvolymen jag räknar på är ungefär 220 liter. Tillsätter också bakteriekultur i form av zeo bak, 2 droppar två gånger i veckan. Varje dag tillsätter jag även lite organics och veckovis Fauna marins spårämneslösningar.

I ytterfiltret har jag 600 g zeolith, 200 ml aktivt kol (långtidsverkande), 150 g ultra sil (fosfatremover) samt lite krossad levande sten.

Jag får ut mulm genom att skaka på filtret varje kväll.

Undrar hur jag ska fortsätta med doseringen för att få effekt? Ska det vara lika stor dos av ultra bak som med ultra min s? Spelar det någon roll att jag använder zeovits bakteriekultur?

Tacksam för lite råd. Alla trådar handlar om zeovit metoden så det är svårt att veta hur man ska göra med fauna marins metod. Har läst Fauna marins manual men den ger inte så mycket svar på frågor.

Mvh,

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser väl ingen anledning att driva ner näringsvärdena snabbare än vad du redan gör -som det står i FM manualen så ska näringsnivåerna sänkas långsamt.

Jag skulle forsätta med samma dosering och avvakta.

Zeobak eller ultrabio är likvärdiga produkter.

plocka ur den levande stenen ur filtret nästa gång du gör rent eler fyller på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...