Gå till innehåll

vad kan hända?


Irrbloss

Rekommenderade inlägg

vad kan hända om man lägger ner djur i akvariet om man lägger ner för tidigt? jag började få mycket alger så jag ringde till affären å frågade om det var okej å köpa några turbosniglar och fick godkännande, dock märkte jag senare att mitt nitrit värde hade stigit och sniglarna dog. min fråga är då: kan det göra nått allvarligt med uppstarten om man lägger ner djur i uppstarten eller är det bara att dem stackars sniglarna kastar in handduken?

mvh/ Robban

ps. om det växer grön/gula alger som ser ut som gräs är det såkallade trådalger eller vad kan detta vara för nått? det är nämnligen en gräsmatta på rutan å på lite andra ställen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har släckt det vita ljuset har bara tänt nån timme under dagen, fick tips av det från bengt på marinakvariet här i göteborg. skall jag släcka blåljuset också eller bara sänka antal timmar på den? tänkte mer på ifall uppstarten eller levande stenen kunde sabbas eftersom jag var dum nog att inte väntade tillräckligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ljuset främjar alger...därför startar man dom långsamt....när jag startade mitt så fick jag rådet att start lungt och öka 1-2 timmar i veckan...jag startade med 3 timmar första veckan och gick därifrån....visst fick jag viss mängd alger men men.

Hur länge har karet varit igång??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit är inte särskilt giftigt för vattendjur i salt miljö. Däremot är ammonium giftigt (ammonium ombildas till nitrit, sedan nitrat och sedan kvävgas). Dock är det enklare att få bra mätning på nitrit än ammonium, vilket gör att det är lika bra att mäta nitriten. Är den låg är ammonium lågt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit är inte särskilt giftigt för vattendjur i salt miljö. Däremot är ammonium giftigt (ammonium ombildas till nitrit, sedan nitrat och sedan kvävgas). Dock är det enklare att få bra mätning på nitrit än ammonium, vilket gör att det är lika bra att mäta nitriten. Är den låg är ammonium lågt.

Jag kan ju ha fel...gick bara efter vad jag har fått lära mig. Men i vilket fal som helst så är 2 veckor för tidigt att lägga ner nåt levande, minst två veckor till, helst 4.

Mitt stod i ett år så vad vet jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit är giftigt i sötvattensmiljö på grund av att det tas upp via gälarna och binder sig med de syreupptagande molekylerna i blodet. En så svag koncentration som ca 80 ppm klorid (ett par teskedar per 100 liter) dar ner giftigheten ordentligt. Kloriden blockerar de kanaler som nitraten nyttjar sig av vid inläckaget. Saltvatten har ca 19 000 ppm klorid så för fisk och andra organismer i saltvattenär inte nitrit speciellt giftig. Dock är det så att nitrit i vattnet tyder på att de ansamlas ammonium i karet och på grund av det höga pH:t så kan även en liten koncentration ammonium forma farligt ammoniak.

Jag har nu startat (de senaste åren) över 5 kar utan att fått ett enda algutbrott i uppstarten. För att se min metod hänvisar jag till min artikel om månadens akvarium och mina trådar om mollykar och RSM.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...