Gå till innehåll

Nybörjare som behöver lite input!


Don J

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp... Jag har under en längre tid funderat på ett saltvattenakvarium.

I samband med mina funderingar så har jag köpt på mig några böcker som kvällslektyr, dock så har det nu i efterhand visat sig att tekniken går framåt och nya smartare lösningar finns att tillgå varpå delar av den lilla kunskap som jag har läst på redan är ur tiden.

Detta forum har varit en bra utbildning den senaste tiden och det verkar som jag får mer input härifrån än i de böcker som jag läst. Flertalet personer i forumet verkar vara väl pålästa och har en gedigen erfarenhet i ämnet.

Lite frågor:

1; Det har slagit mig att jag skall placera tanken på mitt kontor då jag sitter där närmare 10h per dag. Gör jag bort mig om jag bygger upp det där? Det är mitt företag och min fastighet och jag tänkte varken flytta eller sluta arbeta de närmsta 20 åren.

2; Jag hade tänkt mig en 540l tank 150x60x60 i Optiwhite glas. Är det en bekväm storlek att börja med som blåbärsakvarist? Jag kan få plats med större för utrymme finns. Till det en sump på 120l

3; Till denna tank ca: 100kg LS, 4 säckar sand och lite kalksten.

3; Är det smart att bygga överdel/ lock eller skall man köra öppet samt om det blir lock vilket material är lämpligast att bygga i?

4; Jag har fått lite olika tips om belysning och bekvämast verkar vara en stor fet "snordyr" amatur med 4st t5:or + 2x 150W halogen + 2st månbelysning. Är det "lagom"?

5; När vi kommer till tekniken verkar det finnas lika många märken som akvarister och jag är ute efter något bra pålitligt system som inte strular. Tips, please!!!

Min förhoppning är att köpa allt från en och samma leverantör i Sthlms-trakten både för att bygga en relation samt att få ner priset något och bygga upp det nu under december/ januari för att sedan låta det starta upp och mogna tills slutet på maj för att sedan börja med djurlivet.

6; Jag hade tänkt stoppa i några mjuka och hårda koraller, 1st clownpar, någon kirurg, var även inne på kanske någon drake. Läste även någonstans om att det fanns någon marulk som var rätt cool, lite räkor och en zebramoräna och en haj... nej, skämt och sido fiskarna har jag inte riktigt börjat funderat på än bortsätt från första raden.

Som sagt var, jag är till stor del i händerna på den information jag kan få från er så ge mig era bästa nybörjar-tips. Allt ifrån grunden, tankbygge, var man köper och hur, och när, och från vem.

Så att man inte börjar med att göra bort sig...!

Bästa hälsningar // J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas och kul att du tycker du lär dig mycket här. Jag ska försöka svara på dina frågor i tur och ordning.

1; Det har slagit mig att jag skall placera tanken på mitt kontor då jag sitter där närmare 10h per dag. Gör jag bort mig om jag bygger upp det där? Det är mitt företag och min fastighet och jag tänkte varken flytta eller sluta arbeta de närmsta 20 åren.

Ser inga problem med att ha akvariet på jobbet under de förutsättningarna. Du får bara tänka på att det inte kan stå hela sommaren utan tillsyn.

2; Jag hade tänkt mig en 540l tank 150x60x60 i Optiwhite glas. Är det en bekväm storlek att börja med som blåbärsakvarist? Jag kan få plats med större för utrymme finns. Till det en sump på 120l

Jag började själv med ett 400 l kar som första kar och tyckte det var lagom för mig. Så min erfarenhet ser det som fullt möjligt att ta så pass stort som första kar bara du vet att större kostar mer.

Det jag skulle fundera på är om du ska börja med ett dyrt nytt kar som första kar eller om du ska köra ett kar ett tag för att se vad som passar dig. Finns många beg kar i bra skick för billiga peningar. Gör man så kan du testa under säg 2 år om detta var rätt och ta det som ett lärokar för att sedan välja vad du bestämnt vill, hajar motsv. *ler*

Satsar du är Optiwhite att föredra även om det kostar mycket mer.

3; Till denna tank ca: 100kg LS, 4 säckar sand och lite kalksten.

Vet inte riktigt vad du vill med kalkstenen?

När du köper så pass mycket LS skulle jag försöka handla det i 2 omgångar för att kunna hantera det enklare och att i andra omgången köpa sten som passar med hur du vill stapla stenen. Om du väljer att handla det mesta från samma handlare får du samma rabbater även om du köper i 2 omgångar, gissar jag i alla fall utgående från egen erfarenhet med de flesta handlare.

3; Är det smart att bygga överdel/ lock eller skall man köra öppet samt om det blir lock vilket material är lämpligast att bygga i?

Jag hade kört med ett öppet system, antagligen en träsarg för att dölja rör och belysning ovanför karet. Har du lock får du värmeproblem.

4; Jag har fått lite olika tips om belysning och bekvämast verkar vara en stor fet "snordyr" amatur med 4st t5:or + 2x 150W halogen + 2st månbelysning. Är det "lagom"?

Belysning är det många åsikter om. Du får läsa om för och nackdelar med MH kontra T5. Nu föreslår du en kobination vilket kan vara bra. Du får dock anpassa mängden ljus mot vad du ska ha i karet. Ska du inte ha stenkoraller krävs mycket mindre ljus vilket gör att du får mindre problem med värme.

5; När vi kommer till tekniken verkar det finnas lika många märken som akvarister och jag är ute efter något bra pålitligt system som inte strular. Tips, please!!!

Min förhoppning är att köpa allt från en och samma leverantör i Sthlms-trakten både för att bygga en relation samt att få ner priset något och bygga upp det nu under december/ januari för att sedan låta det starta upp och mogna tills slutet på maj för att sedan börja med djurlivet.

Finns massor av märken som är bra. Kolla vad den handlaren du trivs med har för sortiment och kolla sedan om andras erfarenheter om det märket. Finns även en produktguid här som är långt ifrån komplett men ändå.

Börja med att ta reda på vilken/vilka handlare du trivs med och och diskutera med dem.

6; Jag hade tänkt stoppa i några mjuka och hårda koraller, 1st clownpar, någon kirurg, var även inne på kanske någon drake.

Kolla runt och se vad du gillar för djur. Det du skriver här är inga omöjligheter. Tänk dock på att draken är en giftig fisk som skitar ner mycket. Jag skulle inte rekomendera den som en första fisk.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

Jag har fått bra med hjälp från akvarie-leasing i sundbyberg och en kille som verkar påläst som heter Tommy. Men de vill ju sälja deras prylar och jag vet inte hur de ligger i pris.

En del verkar föredra lock då det finns vissa Djur som är "rymningsbenägna".

När man kommer till fiskarna så verkar det som om att det är bra att man har en idé innan då man skapar inbördeskrig om man släpper ner dem i fel ordning.

Vid ljusfrågan verkar det som att det är plånboken som styr...? Det verkar som att man inte kan få för mycket ljus. Jag skulle vilja ha en dygnscykel typ gryning, dag, skymning, natt.

// J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om de är dyrare eler inte jämfört med andra men om du går in i länkregistret så finns det länkar till de flesta Svenska butiker men även till många Utländska butiker. Där kan du jämföra lite priser. Nu bor du i Täby där det finns en butik men det finns relativt gott om dem i Stockholms området. Ta tid på dig och testa några olika.

Du kan få för mycket ljus då de avger värme också. Det finns avancerade armaturer som du med hjälp av akvarietdatorer kan skapa gryning och skymmning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit inne på Täby-butiken och fick lite hjälp. Det verkade vara en lite rörig butik och killen där verkar vara lite för påläst, för han snackade i sådana termer så jag blev helt snurrig i huvudet och sedan köper man ju med ögat. Men jag har läst i forumet att han verkar ha bra grejer.

Men om vi börjar om från ruta ett... Vem limmar en snygg Optiwhite tank i Sthlm? Inga ramar, inget gegg utan elegant limning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit inne på Täby-butiken och fick lite hjälp. Det verkade vara en lite rörig butik och killen där verkar vara lite för påläst, för han snackade i sådana termer så jag blev helt snurrig i huvudet och sedan köper man ju med ögat. Men jag har läst i forumet att han verkar ha bra grejer.

Men om vi börjar om från ruta ett... Vem limmar en snygg Optiwhite tank i Sthlm? Inga ramar, inget gegg utan elegant limning?

Strunta i vad dom som jobbar i butikerna svamlar om utan titta först i akvarierna och se hur det ser ut,då kan du få en bild av hur duktig butiken är på det dom pysslar med.Termer i dom grundläggande sakerna måste du tyvärr lära dig annars blir du kortvarig i hobbyn.Saltvattensguiden är en utmärkt plats att lära sig på även om du kan få många olika svar på dina frågor.Jag kan svara på din första fråga angående Optiwhite karet och den butiken ligger i din kommun.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för info, jag skall in och ta ett snack med honom imorgon... sjuuuuuukt sugen på dra igång! I detta fall med termer runt saltvattenakvarism så drog han hela 9:ans

kemi-termer på 8 minuter men jag börjar få lite koll på läget.

Jag läste på en lista i forumet på alla förkortningar och förklaringar som var bra, den skulle bara behövas uppdateras lite för att bli perfa för oss rookies!

// J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...