Gå till innehåll

Brun alg lågt Kh ?


Borg

Rekommenderade inlägg

Hittade en typ av brun alg jag inte har haft förut i karet "se bild" ser ut som kalkalg men är brun,

kollade över mina värden, såg att mitt KH har gått ner till 6,6 men övriga värden ligger stabilt som förut, har precis fyllt på nytt CO2 till reaktorn och det kan blivit nån följd att KH har gått ner. Till frågan jag har höjt upp KH men räcker det eller hur blir jag av med denna alg ?? och kan detta va algen Lobophora variegata.

Jätte tacksam för svar

post-2841-14468916421416_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej jag har en Naso litteratus har inte sett att han gett sig på algen än, finns det andra sätt att ta bort den, det skulle vara intressant att höra vad är det som gör att denna blommar upp nu, för mycket mat, ljus eller cirkulation eller nån som har några ideer ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menar är att när du har med en liten del av naturen att göra så går det inte att jobba efter linjen orsak - verkan eftersom det är så många både kända och okända parametrar som spelar roll. Fjärilsexemplet var en travesti på det som brukar användas för att beskriva den så kallade kaosteorin om komplicerade förlopp. En fjärils slag med vingen i Amazonas startar det förlopp som leder till storm över Stockholm.

Det är omöjligt att säga vad som har lett till din alg just nu - de parametrar du nämner kan vara involverade men det kan tusentals andra också.

Eller som min yngste pojk skulle uttrycka det - Shit happens :)

MVH Lasse

Ps - Du är påläst Niklas-respekt-respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är Lobophora variegata vilket det mycket väl kan vara av bilden att dömma så är nog någon av nämnda Naso enda/enklaste/bästa lösningen. Det är klart har du inte mer än det på bilden kanske du kan få loss den för hand. Om den sätter fart och får växa vilt så kan de börja växa över det mesta.

I min förra burk han den breda ut sig ganska kraftigt innan jag provad med en liten Naso lituratus som åt rent på några dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack Christer har det på ett par små fläckar, som sagt har nu mer en Naso i mitt kar sedan ett par dagar, och jag vet inte om han strejkar eller behöver komma i ordning först i karet då han inte vissar nåt intressa av att ge sig på algen än. Så det är kanske bara att vänra och hoppas att den börjar sit jobb eller ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...