Gå till innehåll

egengjorda revpelare?


panorama

Rekommenderade inlägg

Nån som vet hur man bygger en egen revpelare av pvc-rör, byggskum, epoxy och korallsand? Vilka märken kan man använda utan att det blir giftigt? hur länge måste man laka ur? såg på ett annan tråd om en kille i usa (tror jag) som gjort detta men inget om hur han gjort. nån som kan hjälpa mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde en billighetslösning utan PVC. Men jag har ju ett litet RSM bara. Epoxylimmade en avlång sten på högkant (med snabbhärdande) på en annan sten. Vänta på att det ska torka ordentligt och se stabilt ut - limma nästa avlånga ovanpå.

Om man vill göra nåt mer avancerat och större är det säkert bättre med PVC, men varför krångla till det om man bara vill ha ca 35 cm högt tänkte jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket epoxy använde du? Tänkte mest på gifter och sånt?

Korafixstick - gjort för att användas i saltakvarium.

Finns olika varianter (minst 2) - jag kör med den som... ja... nu är jag inte så haj på termerna här, men den blir hyfsat hård och stabil på 5 minuter. Sen härdar/fixerar(?) den på 3 timmar och blir då stenhård. Den blir mindre klibbig än nåt annat undervattens-epoxy jag använt(kommer inte ihåg namnet) så den kan vara lite kinkigare att lära sig jobba med, men när man väl provat ett par ggr så lär man sig hur det uppför sig och då tycker jag det är mycket bättre. Men smaken är som baken - vissa gillar andra sorter bättre. Jag värdesätter dock den otroligt snabba tiden det tar för den att hårdna - särskilt om man ska limma två ganska stora stenar på varandra - det är liksom bara att förbereda stenarna och hitta ett bra läge - knåda ihop en eller två rejäla kluttar lim till rätt konsistens - lägga limmet mellan - pressa ihop och eventuellt snabt trycka till det som "rinner ut" (lite majonäs i dubbelmackan-effekt) med andra handen. Sen är det bara att stå och hålla fast tills det stelnat såpass att det känns stabilt. Vad du än köper för epoxy - testlimma lite småkrafs först innan du börjar på riktigt så att du lär dig limmets egenskaper både under och över vatten.

Just det korafixstick skapar ingen dimma i vattnet heller vilket också är bra. Det andra var för jäkligt på att molna till vattnet även om jag sköljde av det värsta i en hink när jag jobbade med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...