pettzzon Postat 15 januari 2009 Författare Postat 15 januari 2009 uppdat. Det har nu börjat komma lite röda kalkalger. samt att 4st sniglar har fått flyttat in.Men de röda algerna fäster dessutom i sanden. det är inge snyggt har ni någe tipps? är någon form av sandvändare lämplig? Citera
papi Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 Det finns sandlevande snäckor som rör om och håller snaden vitare men möjligen är det lite tidigt att introducera dessa nu. Jag brukar sugar upp lite av algerna vid vattenbyte vilket så klart snyggar till botten.Jag har iof aldrig haft sump men tycker det fungerat mycket bra utan. Citera
pettzzon Postat 26 januari 2009 Författare Postat 26 januari 2009 Nej blir nog ingen sump. det skulle man gjort innan isåfall. Men till nästa uppstart av kar ska jag fundera ut sånt i förväg. Citera
pettzzon Postat 8 mars 2009 Författare Postat 8 mars 2009 nu har jag varit dålig på bilder.. fy på mej. men här e ett parhar rullat på fint tycker jag själv. Citera
pettzzon Postat 27 april 2009 Författare Postat 27 april 2009 Är det vanligt att sniglarna förökar sej har säkert ett 30tal små rackare nu?? har inte sett dom innan jag köpte de 4 stora. skulle ta ett par bilder men allt blir grönt me kameran. (paj) typiskt. Citera
Benighted Postat 27 april 2009 Postat 27 april 2009 Är det vanligt att sniglarna förökar sej har säkert ett 30tal små rackare nu?? har inte sett dom innan jag köpte de 4 stora. skulle ta ett par bilder men allt blir grönt me kameran. (paj) typiskt.Inte så vanligt att "turbo"-snäckor förökar sig faktiskt. Det som oftast får folk att tro att de har "baby-turbosar" är snäckor av släktet Collonista dessa ser ut som turbo-snäckor, och hör till samma superfamilj (Trochoidae) som "turbos":ar men känns igen av sin ringa storlek (upp till ca 6mm höga) och dessa är lätta att föröka, följer ofta med LS och kan föröka sig såpass att man inte behöver några andra snäckor i karet. En länk till dessa små godingar t.ex.:http://www.aquaticcommunity.com/SwSnails/Collonista.php Citera
pettzzon Postat 29 april 2009 Författare Postat 29 april 2009 tackar för svaret! ja de är överallt..skulle ta kort med tjejens mobil. såg inte va det var. återkommer med bild senare. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.