Gå till innehåll

Nu är jag också salt!


Vandal

Rekommenderade inlägg

ja, de är bra, har tre stycken liggande, och på vinden gör de ingen nytta... men jag har fått uv-filtret en aning tystare, och nån nytta gör det säkert... får ta det när resten av projekterandet i lägenheten är klart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lägesrapport igen, drygt fem månader efter uppstart...

Allt går bra, oerhört bra... det enda problemet jag haft är att Valonia dykt upp på lite ställen, det får gå bra ändå... äsålänge ställer den inte till några problem... Makroalgerna växer som ogräs, likaså xenian och skivorna sprider sig... antagligen pga att solen ligger på på eftermiddagarna och det verkar de tacka för... sprider sig så in i bomben...

I veckan tänkte jag besöka kusten och fånga lite tångräkor, får se om de gillar inomhuslivet eller blir mat till clownen och gobyn... jag måste även köpa mera salt och tror jag ska ha i nån mera korall...

När jag fyllde år hade mor min varit på antikvariat och hittat korallrevsakvariet band 1 och 2, bra läsning må jag säga, även om det hänt lite sen de skrevs...

Nu blir det dock lite lågsäsong eftersom sommaren vill ha sin del av mig... hösten blir skola och akvaristik...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag skedde mitt första stora bakslag, jag vaknade mitt på dagen och upptäckte att karet var alldeles grönt... caulerpan hade kraschat...

eftersom jag var bakfull som en gnu var jag handlingsförlamad tills jag åtminstone fått i mig två koppar kaffe, men efter det satte jag igång och blanda 15 liter nytt vatten, rensade ut större delen av caulerpan, bytte kolet i filtret och rengjorde det...

har blandat till ett vattenbyte imorgon också... så det får bli ett byte till...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Rapport efter 8 månader lite drygt...

Idag var stora korallköpardagen! detta ledde till ommöblering och isättning av mycket nytt =)

När jag kom hem från skolan hade jag en postavi... Fraggar av Sarcophyton, Klyxum och En Gorgonia (Rumphelia)... dessa limmade jag på småsten och la ner i karet... efter detta skulle jag ut till Trollsvans och köpa knappar... det blev en sten med sådana samt en sten med skivor som fick följa med hem...

Problemet var dock när jag kom hem, fick inte plats med allt i karet, så det fick bli en ommöblering och ännu mera sten med smått fick flytta till andra karet...

Efter ommöbleringen ramlade klyxumfraggen bort från sin sten, så jag immade den på en ny...

Nu är det bara att vänta på tillväxt... Sarcon har redan polyperna ute och har svällt upp till närmare dubbla storleken...

nu känns det verkligen som att jag inte får plats med mera i detta karet, även om en räka och en clown till ska ner i det om en månad eller två...

Stora projektet går nu över på att kitta min 216L-kub, så jag kan börja flytta över saker dit istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Lite bilder!

dock kommer det här karet snart avslutas till förmån för ett större... eller vem vet, kanske låter det fortsätta vara igång...

Använd det till fragg kar, perfekt till nyinköpta koraller som du kan fragga av och "karantän" hålla innan du slänger ner dem i det större.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nåt fraggkar blir det inte av det... har redan skissat lite på att göra om ett lägre kar till det lite senare... isåfall stående högre upp och en avrinning ner i huvudtanken... däremot så kommer det agera förvaring och karantän om jag köper på mig för mkt nån gång... annars får det bli ett sötvattenskar av det...

när jag drar igång nya karet kommer jag låta detta stå med gruset och en bit sten och inhysa diverse "skadedjur" som kommer med stenen... vore kul med en mantis eller nåt liknande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Här kommer de sista bilden på det här karet... lite vemodigt, men ändå kul att det har funkat så pass bra...

post-2947-14468918284125_thumb.jpg

Under det här projektets livslängd har jag lärt mig en hel del. Kunskap som jag nu ska använda i mitt nya projekt...

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=30219

Nu ska jag börja inkorporera detta i det nya!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...