Gå till innehåll

Fråga om belysning till nytt kar


Bicolor

Rekommenderade inlägg

Håller precis på att starta upp en saltburk efter några års frånvaro från hobbyn. Då hade jag 4 t8 lysrör, och till mitt nya kar har jag bara 2 st t8.

Såg nu att det finns "original" t5 lysrörsramper att köpa till mitt kar, min tanke nu är att så småningom byta till en t5-ramp med 2 rör i.

Jag ska inte ha nåt mer än skivisar, ricordea, kanske nån enkel mjukis (som mitt förra kar) och det funkade skapligt med 4 st t8 rör...det karet var 60cm högt.

Visst borde det kunna gå även med 2 st t5? I alla fall om jag placerar de som kräver mest ljus lite högre upp i karet? Det här karet är bara drygt 40cm högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lyfter nu denna fråga ang. belysning. Vad behöver jag för ljus för att kunna ha enkla mjukkoraller skivanemoner och ricordea? Jag har beslutsångest, antingen köper jag en original Juwel-ramp med 2 t5 rör på 45w per st, och får då begränsa mig kraftigt i fråga om utbud på rör.

Eller så skrotar jag täckluckorna på karet och köper en ramp med antingen 3 eller 4st 39w rör, just nu känns det som att det lutar åt 3x39w varav ett rör blir actinic.

Kommentera gärna med egna erfarenheter.

Mitt gamla kar, Juwel rio 400L hade jag 4xT8 lysrör varav ett actinic. Det karet var 60 djupt och det funkade rätt bra, jag tycker om kalkalger och de frodades i det inte allt för starka ljuset.

Det nya karet är bara 40 djupt, så jag tycker att jag borde klara mig med... ja vad ska jag ha?!?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Så här blev inköpen: Jag kommer att behålla min ramp med t8 rör. Jag kompletterar med till att börja med 2x24w t5 längst bak i akvariet, rymmer inga 39w där pga skummaren. Sen ska det in ett eller två 39w framtill, det hela beror lite på hur trångt det blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...