Gå till innehåll

varför borra fler hål än ett till sump


tegeborg

Rekommenderade inlägg

Tack för det snabba svaret.Då undrar jag om det är vanligt att det bli stopp i röret och är det vanligast att borra två hål?

Vanligt tror jag inte att det är men beroende på hur mycket vatten det är i sumpen som isf kan hamna på golvet så kan det bli rejäla skador på parketten eller i värsta fall rejäla fuktskador i hela huset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker ha golvbrunn och våtsäkring i rummet men med tanke på att mitt akvarium kommer bli ca 1400 l så kommer nog sumpen bli ganska rejäl.Då är min nästa fråga hur stor sump man skall ha den skall rymma skummare kalkreaktor och fosfatfilter,några tipps?Om man har två hål brukar dom sitta bredvid varandra då eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för att slippa krångliga durso med luft hål mm så drar man ett rör som har ungefär eller helst samma hävert funktion som returen upp i akvariet och därmed får ett totalt ljudlöst system.

det andra röret om det flödar över tar hand om resten men i så litet flöde så det blir ganska ljudlöst.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du bygga ett nytt kar så be nån moderator ändra ämnes rubriken å ha alla dina frågor i samma tråd så blir det roligt att följa bygget från start.

Jag hjälper gjärna till med min det jag kan om hävert metoden ner till sumpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...