Gå till innehåll

Dvärgkejsare petar i maten.


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hejsan allihopa

Tänkte jag skulle förklara lite hur det hela har gått tillväga.

Dag 1: Först stoppade jag i elddvärgkejsaren och han blev direkt jagad av min vuxna bispinosus så att det stänkte i karet.

Dag 2: Jakten fortsatte men denna gången åt andra hållet. Bispinosusen fick så mycket stryk att jag var beredd på en toalett-sjösättning. Han var riktigt illa tilltygad.

Dag 3 och framåt:

Jag upptäcker att delar utav mina SPS:er drar ihop sig i otid och i vanlig tid. Antog först att det berodde på värmen som blir under dagarna. Men efter ännu någon dag såg jag själv hur "Eldis" pickade på 4 utvalda SPS:er. Han låter bli mina 2 st fågelbokoraller, grön montipora, LPS:er och mjukisar dock så är han förtjust i att tugga på Accropora fraggarna och den hela kolonin som precis har börjat växa ordentligt.

Sen han kom till har jag endast matat med artemia och broccoli. Bör jag mata med något annat för att få honom mindre intresserad av SPS:erna

Vad tror ni på guiden om att ha honom kvar? Jag kommer inte kunna fånga honom utan att riva hela karet och det har jag ingen lust med. Funderar på om jag kan låta SPS:erna vara och se ifall de klarar behandlingen eller om jag skall fraga upp dem och göra mig av med dem.

Enligt utsago så skall han inte äta på korallerna. Han har gått i korall kar tidigare och det har gått bra.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan väll ha en odling med sps å mata honom med smiley2.gif.

Hadde samma problem med en dvärgkejsare som hadde gått i korallkar men käkade alt han kom åt i mitt kar höll på att försöka fånga honom i veckor utan resultat jag rev hela karet men det hjäpte inte.

Det som funkade va att jag tog en godis burkvanlig som man kan få i vilken butik som helst borrade ca 10 mindre hål och gjorde ett hål som va lite större än fisken.

La sen i den med några stenar runt om och lät den ligga där en dag så att fisken vänjer sig vid den.

Lägg sedan i en bit fryst artemia som kommer att börja dra till sig fisken när den tinar förhoppnings vis simmar han in i burken å du kan sätta håven för hålet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det funkar nog i teorin men i mitt akvarie tvivlar jag på om det går hem i praktiken.

Nästan alla mina andra fiskar äter direkt ur håven.

Försökte locka till mig "Eldis" idag genom att lägga mat i håven och sedan "fiska" upp honom.

5 kirurger och 2 Clowner kunde jag ta på ett drag men ingen av dvärgkejsarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE id=HB_Mail_Container height="100%" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0 UNABLE="on">

<T>

<TR height="100%" UNABLE="on" width="100%">

<TD id=HB_Focus_Element vAlign=top width="100%" background="" height=250 UNABLE="off">Nä det är ju just det att dvärgkejsare är smarta så om du låter burken vara i en dag så kommer den att vänja sig</TD></TR>

<TR UNABLE="on" hb_tag="1">

<TD style="FONT-SIZE: 1pt" height=1 UNABLE="on">

<DIV id=hotbar_promo></DIV></TD></TR></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...