Gå till innehåll

Död Ls?


Midde

Rekommenderade inlägg

Hej har presis börjat med saltvatten.. Började med ett 37 liters för ca 1,5 månad sedan och startade ett 220 för ca 3 veckor sen, å ska nu starta ett 375 liters istället! =) De e kul detta.. =) Hur funkar det med död levande sten? Kan det bli liv i den igen å hur isf? Vore tacksam för lite hjälp.. =)

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller den bakteriella delen så visst blir den levande igen. Vad gäller alla andra små djur och organismer så kommer den att bli bebodd av dessa också men det kräver att du ympar med färsk levande sten - annars får du ju inga organismer. Jag brukar alltid använda sådan sten i bottenskiktet eftersom den oftast ändå blir begravd av sand.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.. Men hur länge ska man göra de då? Kan man ha fiskar å sånt i under tiden? Hur länge ska man ha lyset på?

Tacksam för era svar å hjälp

Det kan du göra hela tiden. jajamen fiskar kan du ha i medans. Det är en del utav zeovit. Lysfrågan är lite klurig, jag har för mig jag började med 3h o ökade 1h om dagen tills jag var uppe i 8timmar. Vissa kör mycket mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att Zeobak är bakterierna, och ultrabak är maten till bakterierna,kan vara tvärtom också. zeobak ska tilsättas 2dagar/vecka ultra bak varje dag.

zeobak är bakterier till zeovit-metoden ultrabak är bakterier till fauna marin

välj en av metoderna och läs på om dom, väldigt lätt det blir fel när man inte

vet vad man häller i och vad det är till för.. Fisk ska du absolut vänta med, tills

värdena är bra oavsett metod!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

zeobak är bakterier till zeovit-metoden ultrabak är bakterier till fauna marin

välj en av metoderna och läs på om dom, väldigt lätt det blir fel när man inte

vet vad man häller i och vad det är till för.. Fisk ska du absolut vänta med, tills

värdena är bra oavsett metod!

oki oki.. ska göra det! men hur mäter jag dessa värden sen då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

zeobak är bakterier till zeovit-metoden ultrabak är bakterier till fauna marin

välj en av metoderna och läs på om dom, väldigt lätt det blir fel när man inte

vet vad man häller i och vad det är till för.. Fisk ska du absolut vänta med, tills

värdena är bra oavsett metod!

Triton sa att man kör Zeobak för att få igång bakterier, och ultrabak för maten. Tror inte han har fel.!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hör med din handlare, jag själv kör Zeobak+ultrabak, Zeobak 2dagar i veckan 1droppe/100l ultrabak varje dag. Zeon uppe i karet, ultra i sumpen.

Ok, men om jag kör utan sump? Hur länge har du hållt på med detta då? O det funka bra o så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen är den att dom gjorde det, Zeobak för att få igång, ultrabak för att mata Zeobak..

förstår bara inte vitsen att blanda olika metoder, jag skulle kört zeobak zeostart zeofood7 + zeolith

eller kört fauna marins dito, preparaten är gjorda för varann liksom doseringarna,

kanske triton vill förklara hur dom tänker!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej har presis börjat med saltvatten.. Började med ett 37 liters för ca 1,5 månad sedan och startade ett 220 för ca 3 veckor sen, å ska nu starta ett 375 liters istället! =) De e kul detta.. =) Hur funkar det med död levande sten? Kan det bli liv i den igen å hur isf? Vore tacksam för lite hjälp.. =)

Tack på förhand

ska du köra med död sten så lägg den i saltvatten ett tag med circulation

och fosfatremover

när fosfat ligger på noll i testet kan du lägga i den, död sten brukar inne-

-hålla mycket skit som kan vara svårt att bli av med,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska du köra med död sten så lägg den i saltvatten ett tag med circulation

och fosfatremover

när fosfat ligger på noll i testet kan du lägga i den, död sten brukar inne-

-hålla mycket skit som kan vara svårt att bli av med,

vet inte om den e död lr inte.. inga kalk alger lr så på dom . ( är väl det som gör dom färg glada lr?) dom har bara hoppat rfån ett kar till ett annat så utan vatten har dom inte varit! kanske att dom haft det kalli i ca 2 veckor..

Dom flesta har nog varit botten sten.. Hur lång tid tar det å få kalk alger??

Tack för hjälpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förstår bara inte vitsen att blanda olika metoder, jag skulle kört zeobak zeostart zeofood7 + zeolith

eller kört fauna marins dito, preparaten är gjorda för varann liksom doseringarna,

kanske triton vill förklara hur dom tänker!

Som jag sa tidigare, Zeobak för att få igång, Ultrabak för att mata bakterierna.. Jag vet inte, dom kanske lurat mig men skulle knappast tro det.. Jag frågade vad jag borde köra för att få igång lite bakterier i gammal LS som jag köpt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...