Gå till innehåll

Eremitkräfta och Turbosnäckor


Christin

Rekommenderade inlägg

satte in 2 turbosnäckor och 1 eremitkräfta i mitt clownhotell i gårkväll.

Snäckorna har idag satt sej högst upp vid vattenyten och rör sej mycket litet.

Kräftan sitter bara på samma ställe idag, men rör sej.

Alla värden är bra..

Skall inte snäckorna jobba på botten?Verkar detta vara fel på er som haft sådana innan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snäckorna brukar fara rint lite överallt. Om det är Turbo (eller nåt annat som brukar kallas trubo i butik, t ex astrea eller trochus) så är mina ibland på stenarna, ibland på glaset och ibland uppe vid vattenytan. Dom försöker t om kräla i mina sladdriga makro-alger fast dom inte kan bära deras tyngd. Enda dom aldrig kryper i är gruset, fast ibland kan dom sitta på sten eller glaset och sträcka ut munnen och böka i sanden - slicka av algerna från gruskornen kanske?

Acklimatiserade du allt noga? Många snäckor är väldigt känsliga för snabba förändringar av salthalt och temperatur? För övrigt är mina som minst aktiva dagtid - ofta sitter de mest stilla på dagen eller betar försiktigt i nåt hörn - sen kommer de igång när ljuset släcks och far omkring överallt. Olika snäckor är också olika aktiva - nu kör jag på Trochus, Cerith och Stomatella eftersom alla dom är väldigt aktiva. Snabba sniglar är roligare att titta på. Dom jag hade innan var nog Astrea (fast OBS att jag köpt både Astrea och Trochus som sagt under namnet Turbo) och de var för jäkla slöa och tråkiga och trillade hela tiden med stora svårigheter att vända sig utan hjälp. Och jag blev trött på att köra ner handen i tid och otid för att hjälpa dom på rätt köl innan de dör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack för svar. Kan man köpa de snäckor som du har i vanliga zoo-butiker?

Jag koppade in dem sakta under kvällen, så jag hoppas jag gjort rätt.

Stomatella kan vara svårt att få tag på - man kan få in det som liftare på sten. Annars får man höra om nån snäll akvarist i sin närhet fått för många. De förökar sig ganska rejält. Jag började med 5 nån gång i augusti tror jag - inatt slog jag rekord när jag kunde räkna till 20 styck. Många är bara bebisar, vi får se hur många som når vuxen ålder men mitt mål är att bli självförsörjande på denna art.

Trochus går lätt att få tag på här nere i Skåne - nästan det enda som finns. Fast i vissa affärer säljs dom som turbo.

Cerith går att få tag på sporadiskt. Men jag tycker det är bättre som en "komplement"-snäcka. Jag skulle satsa i första hand på trochus.

Trochus har ett pyramid-skal (som astrea och vissa turbo). Och de är riktigt riktigt snabba när de vill det. Och kan skaka av sig eremiter som vill åt deras skal:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=24390

Mina har också några få långa långa känseltentakler runt om på kroppen som vajar fint i strömmarna, men det ser man nästan bara på natten - dom drar ihop sig lite mer på dagen, kanske litar mer på synen?

Mina astrea hade istället många korta känseltentakler... eller spröt... det heter säkert nåt fint biologiska....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några av mina är väldigt aktiva under dagen, men lägger i en växel till då det är mörkt.

Har en så länge inte behöft vända/hjälpa någon av mina turbos på rätt köl :)

ps. just nu finns 3st turbos på glaset och resten befinner sig på stenarna..

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din kräfta sitter still för att han aklimatiserar sig. Sen skulle det inte förvåna mig om han ömsar skin snart. Så bli inte rädd om han e borta en morgon (ute o går) o det ligger kvar ett tomt skal som ser ut som det är en utäten eremit. Jag har blivit lurad många gånger!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...