Gå till innehåll

Ozon eller inte?


port513

Rekommenderade inlägg

I mitt 375L funderar jag på om jag kommer ha nytta av ozon och om det är vettigt?

Tanken är att det ska vara kristallklart vatten för annars lär jag få göra mig av med det för frugans talan är ganska stor ;)

Kommer jag ha nytta av det om man tänker på hur ozon är till sin natur, det vill säga fördelar mot nackdelar?

Jag har ju katt och hund som jag inte vill förgifta heller för den delen så det är lite säkerhetsaspekter med i tankarna.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många fördelar utöver kristallklart vatten och jag har aldrig hört om en allvarlig incident med ozon inom hobbyn (finns säkert någon pantad amerikan som lyckats). Då är nog i princip all elektrisk utrustning som är i närheten eller i vattnet 1000X farligare och detta verkar majoriteten inte ta på speciellt stort allvar.

Allt är relativt men jag tycker debatten om att ozon ska vara så farligt är mycket överdriven inom hobbyn. Följ instruktionerna och använd aktivt kol så är riskerna ytterst marginala för dig och dina invånare. Jag är också lite förundrad över att detta inte tillhör standardutrustningen för de flesta med tanke på de långsiktigt låga kostnaderna och alla de fördelar det för med sig.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du känner snabbt av doften om du har för dåligt ventilerat, man kan inte ta miste på de hela.

Min uppfattning är att dom flesta problem upkommer då man överdriver mängden ozon eller har taskig ventilation...

Jag kör inte ozonet för tillfället men då jag provat så vart de inga problem, jag ökade sakta o försiktigt utan att uppleva några negativa efffekter i eller utanför karet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...