Gå till innehåll

Fosfat på 1PPM, Är det vanligt med Fosfatspik i nystartade kar?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej

Snabb fråga, är det vanligt att fosfatet är högt när man har nystartat ett akvarium?

startade ett RSM förra lördagen, det har varit igång i mer än en vecka N02 är nere..

Mätte fosfat idag, 1PPM

Höll på att svimma, men, vad säger ni? är detta vanligt, eller ska man slänga i ROWA?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag läste Wikings, och körde på med 45 ml ROWAPHOS, från ROWA, järnbaserad och den kommer inte ta det till noll, som jag förstått, har ingen alu-baserad hemma.. hoppas det duger loyden..

Jag har också introduserat elva sniglar (först en pilot, sen köpte jag tio)..

Mitt första kar, har jag gott om sniglar i, men..

En fråga, vem fan är det i mitt kar som skitar ned i mitt kar???

Är det vanligt att sniglar skiter??? jag har gråa "korvar" som lägger sig på bottnen, typ 0.5mm i diameter 1-2mm långa.. många många.. tycker det är orimligt att 10 sniglar producerar den mängden.. Jag har samma sak i mitt första kar..

Eller går det någon mask i stenen som gräver ut dessa gråa korvar? jag har bara sniglar och sten i karet, så någon är boven..

För att tar jag upp dessa korvar (hävert), blandar i osmosvatten, och mäter fosfaten, så är där mycket fosfat i detta..

kan ta en bild, men jag vet inte om denna tråd är död.. i såna fall startar jag en ny..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag läste Wikings, och körde på med 45 ml ROWAPHOS, från ROWA, järnbaserad och den kommer inte ta det till noll, som jag förstått, har ingen alu-baserad hemma.. hoppas det duger loyden..

Jag har också introduserat elva sniglar (först en pilot, sen köpte jag tio)..

Mitt första kar, har jag gott om sniglar i, men..

En fråga, vem fan är det i mitt kar som skitar ned i mitt kar???

Är det vanligt att sniglar skiter??? jag har gråa "korvar" som lägger sig på bottnen, typ 0.5mm i diameter 1-2mm långa.. många många.. tycker det är orimligt att 10 sniglar producerar den mängden.. Jag har samma sak i mitt första kar..

Eller går det någon mask i stenen som gräver ut dessa gråa korvar? jag har bara sniglar och sten i karet, så någon är boven..

För att tar jag upp dessa korvar (hävert), blandar i osmosvatten, och mäter fosfaten, så är där mycket fosfat i detta..

kan ta en bild, men jag vet inte om denna tråd är död.. i såna fall startar jag en ny..

Det är väl knappast stenen iaf :-) Skämt å sido, så ser "mitt" snigelbajs ut också, fast lite längre korvar än 1-2 mm då, men antar att de bryts av.. Har 5 turbos som genererar förvånansvärt mycket spill...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en eremit. Käkar snigelskiten och skiter ut mindre korvar. Sen har du säkert lite pods och småliftare som äter eremitens skit.

snacka om att vara långt ner i hierarkin.. inte lätt att vara en white-trash motsvarighet i akvariet, bära runt på sitt lilla mobile-home och äta andras rester :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha..

skit, jag tänkte ju att jag hade en bra metod att röja alger.. men skit också metoden skitar ned.. tänkte ha 20 sniglar i mitt RSM, har säkert 8 i mitt AN, men, det är där mycket skit i..

när ni säger eremit, alltså, jag känner till två huvudtyper, eller tre kanske..

Blåbenad eremit (stor) elegans

rödbenad eremit (stor) strigatus

Blåbenad eremit (stor) tricolor

Enligt vårt artregister på svg

men i mitt lilla kar, så köpte jag små blåbenade eremiter, och handlaren för att hålla honom anonym hävdade att dessa inte blev större..

Vilka tänker du på mattias, ?? de stora eller? men käkar inte de mina sniglar (fram till idag så har jag sett detta som ett problem, men överväger.. )

Sen Marko, jag har börjat titta på din tråd och det du skrivit om att RSM låter.. intressant, ska läsa lite mer.. har samma problem med bubblor..

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...