Gå till innehåll

Ny Hang-On skummare skall köpas och info/erfarenhet behövs


stoffe

Rekommenderade inlägg

Tjena,

min Red Sea Prizm Deluxe börjar efter ett par års trogen tjänst att kajka.

Den har blivit betydligt mer högljudd, men än värre är att den har slutat funka vid ett flertal tillfällen.

Detta gick att fixa till varje gång genom att strypa lufttillförseln temporärt helt så att skummaren fick igång vatten suget/flödet, problemet är att jag har ingen lust att detta händer när jag inte är där för att fixa till det.

Så nu tillbaka till överskriften:

Jag överlägger att antingen skaffa en ny Prizm eller en Deltec MCE 300.

Har någon erfarenhet av Delted Hang-On skummare och är de effektivare/tystare än Prizm, eller är de överhuvud taget effektiva och/eller "tysta"?

Det är svårt att utgöra av bilderna på skummaren, men ligger pumpen helt täkt av vatten eller är den helt öppen som på Prizm?

Hur är det med skillnaden mellan Deltec 300 och 600?

Skulle även kunna tänka mig att hänge dit en 600 om den är lugnare i sitt brummande.

Skulle vara sjyst med lite info som skulle underlätta mitt val av ny skummare.

/Stoffe

PS: Skummaren är till mitt 180lit Juwel kar, har tänkt ha en Hang-On även i fortsättingen och jag är helt medveten om att en skummare aldrig är 100% tyst ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker ju att 600 är helt överlgsen 300. Det är olika pumpar i dem och jag vill inte påstå att ngn av dem är tystare jag anv 600 idag och den susar mest från luftintaget. Jag upplever det som om 600 kan hänga högre upp sas från vattenytan utan att den blir ineffektiv pga att den inte pallar suga vatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av Mce600 är lite rolig, jag körde min i ca1 år på min första burk och den lät nåt grymt. Mestadels resonansljud som gick igenom hela lägenheten, efter ett tag så minskade dock ljudet(några månader).

Nu plockade jag fram skummaren från sumpen där den stått och baxade upp den på min fraggburk, till min stora förvåning så är den rätt tyst nu.

Inget resonansljud lite sus från lunftinsuget men knappt nåt brummande från pumpen.

Den skummar helt bra men är krånglig att rengöra, filterfacket är ett klart plus.

Nya modellen av pump som finns i 600án nu lär skall vara tystare men jag kan inte bekräfta de hela.

Jag har inte haft en Prizm själv men varit och tittat på en och det kändes som om de är en kvalitetskillnad till deltecs fördel både med skummare och skummning.

Känner du för att hosta upp stålar så kan du ta en titt på KZ´s hang on modell...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först ett stort tack till de första responserna.

Har själv tyvärr aldrig sett varesig 300:an eller 600:an live.

Prizmen är rätt sjyst byggd och filter korgen är ett stort plus när man från och till kör med tex. aktivt kol.

Har Deltec 300 ingen filtermöjlighet?

Detta skulle i så fall vara en stor nackdel.

Svårighet att rengöra är nog ett generellt problem med alla hang-on modeller tror jag.

Var hittar man en KZ hang-on?

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KZ hang-on har nog knappt kommit ut på marknaden ännu, men Korallen-Zucht.de har nog mer info? Men tanken att köra en skummare avsedd för 1500L akvarium på en sån liten burk som 180L känns... overkill. :-)

Jag hade en MCE300 och den tyckte jag var finfin. Klart genial lösning på skummarkoppen som jag inte sett förut, sedan är designen rätt simpel.

Är du lite äventyrslysten så kan du leta efter "Weipro" skummare på eBay, oftast från Kina. Tycket dom verkar rätt OK om man byter pumpen till en "riktig", typ MaxiJet med needle-wheel.

Bubble-Magus BMQQ är ännu en kina-skummare som verkar lite kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Björn: skall kolla de där kina-skummarna, men som du skrev en KZ (om de inte gör mindre modeller) är helt over-kill för min burk. Redan 600:an gränsar till för stor, men skulle kunna funka.

Klart viktigt är här bara att man inte skaffar en dyrare skummare som sedan är lika högljudd som den mindre modellen, då har man inte investerat rätt.

En sak som Johan sa har grott i min skalle:

Jag tycker ju att 600 är helt överlgsen 300. Det är olika pumpar i dem och jag vill inte påstå att ngn av dem är tystare jag anv 600 idag och den susar mest från luftintaget. Jag upplever det som om 600 kan hänga högre upp sas från vattenytan utan att den blir ineffektiv pga att den inte pallar suga vatten...

och det är det med "högre upp från vattenytan"...

Min Prizm hänger på kanten till mitt Juwel Vision 180 och jag har inte som vid mitt förra kar, skurit i ramen. Detta innebär nog att skummaren hänger ca. 3cm högre än i förra karet (där bråkade den inte) och samanlagt säket 7cm över vattenytan.

Det låter inte mycket men för dessa minipumparna som skall både skumma och köra runt vattnet är det kanske 1cm för mycket, eller vad tror ni?

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MCE300 hade ett låååångt rör, så jag tror det inte ska vara något problem. Gå gärna in i någon saltbutik och mät, för såna lär du väl ha i ditt område?

Själv har jag ju inte kvar skummaren, så jag kan inte hjälpa dig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo en butik borde jag väl ha här i området ;)

Men jag har tyvärr inte sett någon Deltec i någen av butikerna.

Sedan är erfarenhetsvärden från normal "users" en bra informations källa.

Att enbart lita blint på sin handlare är inte alltid bästa vägen.

Tror det bästa är ett mellanting, normal "user" + erfaren handlare (som man känner att man kan lita på).

Vet någon hur stort avstånd jag måste ha mellan akvarium och vägg för 300 resp. 600?

Innan jag fördjupar mig för mycket i mina Deltec planer och jag summa sumarum inte får plats med en sådan skummare... ;)

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min lilla åsikt: Köpt något annat än Red sea: Jag hade en prizm pro deluxe som var svår att få ett konstant skummande i, fick ställa om, ställa in hela tiden. Jag har dock inget att rekommendera istället men är säker på att det finns fler bra, bättre skummare än redsea!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...