Gå till innehåll

Undran om vågsimulator


Guest Gugge

Rekommenderade inlägg

Sitter här och bygger ihop en matningstimer(monostabilvippa) till mina akvarium, dvs en sak som har en liten knapp så att när jag tycker på den så slår den av i 10 min och sen slår på dem igen, detta för att jag är lite glömsk ibland ;)

Denna pryl skulle egentligen lika gärna kunna styra 2 pumpar(astabilvippa) som växelvis med inställt intervall slår emellan de 2 pumparna, men det kanske inte är så det funkar?

Timern blev ju inte så där våldsamt dyr att göra så... kanske ska testa i ett av mina mal akvarier :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort en egen med en timer som jag köpte på Clas Ohlson och en switch-relä som byter utgång beroende på om den själv är på eller inte. Då kan man med timern ställa in när respektive pump kan gå.

Jag har kopplat ihop det och testat och det verkar funka. Fast jag har inte monterat det i karet än....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är klart att det är en variant :)

Den här baserar sig på en CMOS av typen 4541 som är en räknare, man kan ställa tiden på den väldigt nogrant och i den funktion som jag gör nu växlar den mellan 2 utgångar(varav jag använder den ena bara till matningstimern) det finns en "failsafe" på den med om något skulle gå fel, men det var en tanke.. för med en liten förändring så skulle man kunna använda den som växlande till en sån här funktion! din variant är lite enklare att plocka ihop :) det är bara elektronikintresset som tar överhand ibland he he

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag planerar faktiskt inte en vågsimulator, utan ska dra rör till varsin motstående hörna i karet för att sedan låta varje pump gå var sjätte timme. Detta dels för att byta riktning av strömmen (lamt försökt till stimulering av de strömriktningar som uppstår vid ebb & flodsmiley9.gif) men även för att komma åt ställen som den ena pumpen kanske inte sätter i rörelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om pumparna går sänder av av och påslag så kanske man skulle kunna ha en pump som är på hela tiden och så styr man flödet till vilken sida som det ska gå genom 2st magnetventiler? det blir väl en del klickande om det kan man ju anta... men sätter man den nere vid sumpen och drar 2 rör upp så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...