Gå till innehåll

Vad kan det vara för fel på min acropora?


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

Vävnadsdöden är större fläckar på olika ställen. Började vid nedre delen av korallen med är längre upp nu på ett annat stället. Märkte det för någon dag sedan men hade inte tid att kolla upp det noggrannare. Cirkulationen ska vara bra. Den står indirekt i en 6000l pump och under MHn. Mina andra acropora ser hur fin som helst ut. Värdena är lite mer sådär. Har för tillfället ingen refraktometer utan kör med en gammal hydrometer tills den nya har kommit hem med posten. Har slut på nitrat- och phosfattest men åker nog och köper det så fort jag har tid. Låg lite högt i nitrat för ett par veckor sedan och skummade mycket. Har bytat ca 50% av vattnet (inte allt på en gång) och matat mindre sedan dess. kH låg på 8. Men som sagt allt annat mår bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ha fraggat ner den för att få bitar som klarar sig. Bryt av den med ca 1cm marginal till de döda områderna. Oftast är det väldigt svårt att få stopp på vävnad som börjat dö. Sök runt lite på STN eller slow tissue necrosis.

Om du inte misstänker Acropora ätande plattmask vilket det inte ser ut att vara frågan om skulle jag inte bada korallen i TM coral cure vilket bara stressar korallen ännu mer. Det används för att ta död på ohyra på korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag följde rådet och fraggade den ikväll. Blev 3 små bitar på 15-20mm. får hoppas att de kan klara sig och att den andra acroporan inte får samma sak. Krabban petade jag bort och satte den i en av de fraggade grenarna. vore ju synd om den lille krabaten annars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...