Gå till innehåll

aquastar ph controller problem


jupiter

Rekommenderade inlägg

hej.

testar en iks alpha ph controller som jag eventuellt skall köpa men

varför får jag error 1 när jag kalibrerar den har testat med två olika probar men får samma resultat.

vilka är dom vanligaste felen?

ser på vätskan som följde med att det står 20grader på den hur viktigt är det?

mvh peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

hej igen.

jag har fortfarande inte fått fart på denna kontroller nu med lasses funderingar på ph så blev den aktuell igen, ingen som har nått tips hur jag skall gå till väga?

testade att kalibrera utan probe och fick samma felmeddelande error 1 = känner inte igen kalibreringsvätskan!

kan det vara fel på vätskan eller proberna?

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

jo dom är till åren men jag vet inte hur gammla dom är men dom har legat i en vätska vet inte om dom änvänt rätt men det antog jag iaf. Ted i kungsbacka hade testat denna åt säljaren och då var den okej iaf.

när jag skiftar proberna så räknar den upp ph värdet till 7 sedan stoppar den där.

och det går inte kalibrera den. jag har nya hana ph7 men ph4 har jag inte hittat nått nytt utan använt den gammla.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En test som brukar fungera för att utröna om det är pH-mätaren som bråkar eller om det är elektroderna som krånglar är att kortsluta mätarens utgång med ett gem. Den skall då visa 0 mv. (detta förutsätter att du kan visa mV med din mätare). Om du inte kan det så skall du lätt kunna kallibrera in pH7 om den är kortsluten. PH7 definieras som 0 mv nämligen (potentialskillnaden mellan väte och hydroxidjoner är 0, dvs de är lika många). Nu känner jag inte till IKS system - men ovanstående har gällt alla apparater jag arbetat med. Vad du kan göra med elektroderna är att stoppa dem i pH7 lösningen och låta dem stå och dra där några dagar. Då brukar de vakna till liv.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...