Gå till innehåll

Ny burk och diverse ????


Bygert

Rekommenderade inlägg

post-4105-14468916635241_thumb.jpg

Tja då har man hamnat i det träsket också, inte bara kallt salt nu utan även varmt. Data om burken:

75 x 60 x 40 = 180 liter

Skummare Prizm delux, cirkulation aquaclear 110 3700 liter/timme

Ljus MH 70 W + 2 x T5 39 W Marine Glo

25 kilo levande sten bottnat med 20 kg faxe

Hittills istoppat 15 små eremiter

Det är budgetvariant det här, mycket av det hela är sånt jag samlat på mig efterhand och burken innehöll nyss guldfiskar som ny fått rymligare boende.

Hopp om att detta kan bli nåt?

Och så diverse funderingar då.

Vattenvärdena ser rätt rimliga ut på det stora hela, 5 mg nitrat och lite fosfat är väl onödigt högt men kanske inte helt alarmerande. Silikat däremot var det gott om, kanske 4 mg eller nåt i den stilen. Märkliga är nu då att kranvattnet ligger på en tiondel av detta och osmosen lär väl inte öka halten i alla fall. Jag har en teori, eftersom jag hämtade sten och skummare på samma ställe så var inredningen klar när jag kom till skummaren och det visade sig då nödvändigt att skära ur en glaskant för att kunna hänga på den varvid det rann det glasmjölk ner i burken. Kan silikaten komma från det? Och vad göra nu, är det läge för silikatremover för att slippa kiselalgsöversvämning?

En liten sten som jag köpt enbart för att det sitter en trevlig röd alg på den bor det nånting i. Saken skickar ut några centimeter långa trådar som är tunna som sytråd. Vad kan det vara för slag?

Jag råkade också se en decimeterlång borstmask. Jag hör nu inte till de som blir hysteriska när det dyker upp konstigheter, tvårtom får det mer än gärna bo en borstmask i burken i och för sig. Men hur stor är risken att den kommer att skaffa sig obehagligt dyra matvanor när det hamnar annat i burken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...